צרו קשר
09-8843616

יתרון נובמבר 2011

לקוראי היתרון שלום רב,

בשעה שאני מתחיל לכתוב את היתרון החודשי לחודש נובמבר אני כבר שומע בראשי –"אוו, שלום לך, הרבה זמן לא שמענו ממך…" – נכון, לא היה לי הרבה מה לכתוב מאז היתרון באוגוסט. האמת? את היתרון הזה אני מוציא רק כדי לומר לכם, שאמרתי לכם 🙂 .

 

באוגוסט כתבנו, שמחירי המניות זולים בהרבה מערכם הכלכלי. מהלך העליות בשווקים בשבועות האחרונים לא שינה את דעתנו, המניות עדיין זולות מאד. וגם אגרות החוב.

זהו, שיהיה לנו חודש מוצלח.

.

.

סתם נו.

אז מה קרה החודש בשוק ההון שהצדיק את העליות הללו? אז זהו, שבעצם, לא קרה כלום.

להזכירכם, מדינות באירופה כבר היו צריכות לקרוס כלכלית, מטוסים פלסטינאיים היו אמורים לחגוג בשמיים את יום העצמאות, נוחי דנקנר היה צריך לפשוט את הרגל, דירות בתל אביב היו אמורות להיות מחולקות חינם לכל דורש, קוטג' היה צריך לעלות 60 אגורות לקילו ועמדות מסאז'ים לעיסוי אזרחים תשושים בשם הצדק החברתי היו אמורות להיות פרוסות ברחבי הארץ. הנפט היה אמור להפסיק לזרום בגלל תוהו ובוהו בעולם הערבי וכמוהו גם החשמל (זוכרים, אספקת גז ממצריים?) ועוד כהנה וכהנה בעיות ציפו לנו בשרשרת האסונות העתידיים של הנביאים דמיקולו מהתקשורת, שעושים כל מה שצריך כדי לקבל תשומת לב…

אז זהו. לא קרה כלום. אפילו בפעם האחרונה שבדקתי, לכדור הארץ לוקח 24 שעות להשלים סיבוב (23.934 שעות למתעקשים) ואספקת החמצן בו סדירה. וזה האמת די חשוב.

אם רוצים להשקיע על פי נתונים היסטוריים, אז האבטלה עדיין יחסית גבוהה בארה"ב ובממוצע באירופה, אך יש לזכור, מהלכי העליות החזקים ביותר בהיסטוריה של השווקים החלו בדיוק בנקודות שפל ריאליות כאלו. תקראו לי אופטימיסט, אבל האנושות יודעת (לפחות במאה האחרונה) לצאת ממצבים כאלו. המוטיבציה של אנשים גוברת, הפריון עולה, חברות מתייעלות (ואוהו, כמה הן התייעלו בשנים האחרונות) ואז מגיע השלב הבא – יציאה ממשבר.

להערכתי אנחנו עדיין בשלבי יציאה מהמשבר הקשה והטראומטי של 2008. כל הזמן טענתי שיהיו מהמורות בדרך, ללא ספק. לא ידעתי כמה קשה ייקח אותן ציבור המשקיעים ברחבי הגלובוס וכנראה שמופעי היעלמות שביצעו הבנקים בארה"ב לפני שלוש שנים, עדיין חקוקים חזק בזיכרון הקולקטיבי וכל מהמורה מוציאה את הפחדים האכזריים ביותר, אך האמת היא שמערכות הבנקים בארה"ב ובאירופה במצב שונה וטוב בהרבה ממה שהיה אז.

אנחנו ביתרונות פיננסיים טוענים, שלמצב בטחוני כזה או אחר במדינת ישראל, יש השפעה נמוכה מאד, על מצב הכלכלה בישראל. אנו תלויים יותר במצב הכלכלה הגלובלית וזה האחרון, גם אם ירע באחוז או שניים בחצי שנה הקרובה – לא מצדיק צניחה של 40 אחוזים במחירי המניות.

דוחות החברות שפורסמו בארה"ב ולהערכותינו גם אלו שיפורסמו בקרוב בארץ מצביעים על רמת תמחור זולה מאד. כל שצריך הוא ירידה במפלס החרדות בציבור ואולי התעוררות של הרגש החמקמק הזה שמחליף את הפחד, נו איך קוראים לו…. , אה כן – תאוות בצע! חברות מציגות שיפור ברווח, הריבית זולה ולא משאירה חלופות ובחודשים האחרונים בעלי העניין בחברות דאגו למלא את כיסיהם במניות שהציבור זרק, עכשיו כאשר הציבור יחזור לקנות (וזה יכול לקחת עוד זמן) הוא יצטרך לשלם מחיר על הפזיזות שלקה בה.

האמת שכשראיתי שראשי המדינות באירופה עושים את הדיונים בארוחות הייתי בהלם. אנגלה מרקל אפילו אכלה גבינה צרפתית! והיא עוד אומרת שהיא בדיאטה, מלין סארקוזי. אבל אני בכלל הייתי בהלם כי חשבתי שכבר אין שם מה לאכול ושמקסימום מנגבים שם איזה פיתה בלבנה. אז זהו, שסיפורים על כלכלה לחוד והחיים לחוד.

אז כמו שכותבים במעריב לנוער – נביאי זעם – OUT  אנליזות אופטימיות – IN ?

לא בדיוק, ישנם עדיין אלו שינסו לצבור הון תקשורתי באמצעות הפחדות. והם יצליחו פה ושם לגעת בפחדים הקולקטיביים ולייצר זעזועים. זה קל היום. הציבור אכן עדיין בטראומה מהמשבר הקודם וגם מההאטה הנוכחית ולכן השוק יהיה תנודתי, וייצר בקלות מסלול של רכבת הרים למשקיע המתמיד.

 

קרן החילוץ האירופאית. כל מיני דעות מנסות לומר שאין די בטריליון אירו בכדי לגמור את המשבר. במבוא לכלכלה לומדים, שציפיות, הנובעות מהכרזות של שרי אוצר, או נגידי בנקים, עשויות להניע לבדן, את התהליך עליו מצהיר הדובר. גם כאן להערכתי, רשת הביטחון שמייצרת הנהגת אירופה לא תבוא בכלל לכדי שימוש מלא, עוד לפני כל שצריך הוא שקצת בטחון יחזור לשווקים, בנקים יגייסו כספים ובסוף עוד יגידו "לא תודה" לקרן החילוץ. על אפם ועל חמתם של נביאי הזעם. 

שקל – דולר? גם זה ($) הרים את ראשו לרגע, ממנוחת התמיד שלו. בכל אופן, למשק האמריקאי ייקח שנים רבות להתאושש במלואו, עד אז, הייתי מזהיר אתכם מלקנות את המטבע הבעייתי הזה. זה לא שארה"ב חלילה תשמוט את חובותיה, פשוט חלק מהיציאה מהמשבר תהיה מלווה באינפלציה מקומית שם ושחיקת ערך המטבע – זה כמעט בלתי נמנע ועדיין לא ראינו שם להערכתי את הסוף.

בשוק הסולידי, פרופסור סטנלי פישר הוריד את הריבית בחודש הקודם מתוך חשש להשפעה לרעה על כלכלת ישראל, החודש הוא כבר נמנע מלעשות כן ולא בכדי. קרן הצלה אירופאית עשויה לסובב פלאים את מצב הרוח ולהביא לזינוק מיידי בציפיות האינפלציה שכרגע נמצאות בשפל. לכן אנחנו צופים מעין עמידה במקום בתחום הריביות – לא עליה ולא ירידה. לכן אנו מחזיקים תיק אגח שגילו לשלוש וחצי שנים והוא מנסה לייצר תשואה עודפת מזו חסרת הסיכון. האיומים בכל אופן באג"ח הקונצרני, נמוכים היום בהרבה וישנן שם הזדמנויות רבות. אנחנו נשתדל לנצל אותן היטב.

זהו, עכשיו באמת סיימתי.

בהצלחה לנו, עופר אקסלרוד.

 הערות, תגובות, טענות או תשבוחות לכאן – ofer@itronot.co.il


אין לראות בניתוח זה ייעוץ לביצוע פעולות בנייר הערך ו/או החזקה של הנייר ו/או כל נכס פיננסי אחר המוזכר במכתב. הניתוח וכן המידע הנכלל במכתב איננו מהווה בשום צורה תחליף לייעוץ השקעות המותאם לצרכי הלקוח. יתרונות פיננסיים עשויה לפעול אף בניגוד למוזכר במכתב.
השירות-שלנו
היתרונות-שלנו
מה חדש?

סקירות מהמחלקה הכלכלית של יתרונות פיננסיים

  • וירוס הקורונה הסיני

    ללקוחות יתרונות פיננסיים שלום רב, הישמר והיזהר כאשר אתה מעלעל בספר העוסק בנושאי בריאות – אתה עלול למות משגיאת דפוס. – מרק טווין. בכל אתרי החדשות הכלכליים מנסים להשוות בין אירועי הסארס ומגפות אחרות לוירוס הקורונה. מנסיוני, לא ניתן להשוות … להמשיך לקרוא

  • יצירת קשר

    לקביעת פגישת הכרות ללא התחייבות,
    השאירו פרטים ונתקשר:
    שם:
    טלפון:
    מייל: