צרו קשר
09-8843616

יתרון פברואר 2012

קוראי היתרון שלום רב,

 

ימי חיינו. פרק 5249 בחזקת 13.

יש סידרה כזו בארה"ב, ימי חיינו, שרצה בטלוויזיה בארה"ב מיד אחרי המפץ הגדול, אני חושב שבאחד הפרקים אפילו אברהם אבינו השתתף. המאפיין העיקרי של הסדרה הזו הוא שאפשר לא לצפות בה במשך 200 פרקים, להתיישב מול הפרק הבא ומיד להבין ששום דבר לא השתנה ואת השינויים הקטנים בעלילה ניתן מיד להבין. זהו סיפורה של הבורסה בתל אביב בחצי שנה האחרונה. כתבנו את זה ביתרון האחרון (וזו הסיבה שלא חזרנו המון זמן) ומאז פשוט שום דבר לא השתנה.

 

אירופה

אלו הימים האחרונים לפני סגירת עניינים מול יוון. להערכתנו, אם יוון תפשוט את הרגל, או לא, זה לא ישנה. יוון גמורה להרבה זמן ועומדת בפני תהליך התאוששות ארוך טווח, חמש שנים לפחות. מי שמעוניין לעזור ליוון לצאת מהמשבר, מוזמן להתקשר לסוכן הנסיעות שלו.

בשאר אירופה, הבורסות כבר מתייצבות ורמת הפחד שם מתפוגגת, את זה ניתן ללמוד מתשואות האג"ח של המדינות – התשואות הגבוהות ביותר היום באירופה הן של איטליה ופולין והן בתשואה של 5.5% לאחר שכבר היו ברמות של שבעה אחוזים בשיא הפחד. הגוש, למרות נתוני צמיחה שליליים ותחזית מעט קודרת, ייכנס בקרוב לתהליך שיפוץ כלכלי, הן בפן המוניטרי והן בפיסקאלי, ואני מניח שכמו תמיד, ייצא ממנו מחוזק. זוהי תמיד דרכה של הכלכלה, כפי שקורה כעת בארה"ב.

 

ארה"ב

בכל מדד כלכלי אפשרי ארה"ב מראה שיפור בכלכלתה, בתעסוקה, בצריכה, ברווחיות החברות, בגידול התוצר מחודשים קודמים, בביטחון הצרכנים וכ"ו. כן, השיפור הוא מזערי. לדעתי, כל תהליך של שיפור בכלכלה מאופיין בשני דברים, הראשון, הוא מתחיל בקטן, השני, הוא עקבי. לפי אלו וההבטחה של נגיד הבנק המרכזי בארה"ב, שהריבית תשאר אפסית בשנתיים הקרובות – לשוק ההון שם יש עדיין לאן לעלות.

 

ישראל(אנחה…)

אז למה בכל זאת השוק שלנו מהוסס? הרי אחרי הכל, זו באמת אחת הכלכלות החזקות בעולם היום! לא? אז ככה, הדבר שמשקיעים הכי לא אוהבים, זה שמטילים פצצת אטום על המדינה שבה הם משקיעים. ומכיוון שהנהגת המדינה, זו שמריחה בחירות וחוסר יציבות שלטונית, יודעת כיצד עליה לרתק את ההמון, היא "מפזרת" ערפל גרעיני, כזה שמבטיח את השארות השלטון יציב. זו טעות, נטיעה של חוסר בטחון בלב הציבור תעלה לשלטון ביוקר. במיוחד כשרובנו יודעים שזו שטות מוחלטת. ואם זו לא, הרי שלא ניתן לנהל אורח חיים לפי אירוע שהסבירות שלו היא מזערית. לא ניתן. אז כיצד ישלם הליכוד בבחירות הבאות? אינני יודע, סך הכל יציבותו די ברורה. אבל נזק הוא יוצר לעצמו. ולנו הציבור. יש עוד סיכוי קטן שהסיבה שישראל מתעקשת לייצר תחושה של תקיפה קרובה היא תוצאה של הילדות שעברו ביבי וברק במדינת ישראל בשנות החמישים. בשנים ההן לפני עידן הפייסבוק והטוויטר, כשילדים עדיין היו מתקוטטים ("הולכים מכות" – ביטוי מקסים), היתה תופעה כזו (שיש לה הסבר שלם בתורת המשחקים), של ילד שצועק "תחזיקו אותי!" (הדרך הנכונה היא לומר "החזיקו בי!", אבל טעות לשונית הופכת את השחקן לאמין יותר) לא כי הוא באמת מעוניין להגן על היריב מפניו, אלא בדיוק להיפך. הוא מעוניין לעשות הרבה רעש ולאיים, כדי להימנע מחבלה רצינית בעצמו. וזה דווקא מצליח לביבי, היום נתבשרנו, שאובמה התקשר לביבי ישירות לאייפון והצליח לשכנע אותו לא לתקוף באיראן בינתיים, כשקראתי את זה התגלגלתי מצחוק. ביבי צעק "תחזיקו אותי" ואובמה, הילד הזה, נפל בפח…

מתי בכל זאת הבורסה הזולה שלנו תתחיל לטפס?

אחד משניים:

1.כאשר ירד נושא התקיפה של איראן מהפרק והתגובה שמהלך כזה עלול ליצור.

2.המשך עליות בשווקי העולם, יגרום לבסוף למשקיעים לחפש היכן נמצא השוק הזול ביותר, מנסיוני, בסופו של דבר כשכסף מתחיל לרוץ לכיוון מסוים, כבר לא משנה כמה איומים אמיתיים או סרק יש באותו כיוון. לבורסה בתל אביב יש הרבה מאד לאן לעלות שכן מחירי המניות היום הם זולים מאד ברמה היסטורית ביחס לנתוני החברות והכלכלה.

 

השוק הסולידי

באופן לא רגיל ומעט פרדוקסלי, דווקא שוק האג"ח הממשלתי נתפס בעיני היום כמעט מסוכן יותר מבעבר. הסיבה פשוטה. מי שקונה היום ריבית לעשר שנים קונה תשואה נמוכה מאד, מהנמוכות שהיו אי פעם. תשואה זו מתבססת על הנחות של משבר מתמשך. להערכתי, המשק הישראלי נהנה מחוסן כלכלי ומיכולת גמישות (ממש כמו בוטיק השקעות J) שעובדת לטובתו בכל משבר. בעבר כתבתי כבר שלמשק האמריקאי אין יכולת לשנות בהרבה את השווקים שלו, הוא מוכר לכל העולם וכל זעזוע חל עליו. היצואן הישראלי ידע בעבר לעבור משוק לשוק לפי הצורך, מכיוון שהמכירות הן קטנות ופרטניות יותר וכך ללכת למקומות שהם הכי רווחיים לו. ואני לא מדבר כלל על חוסנה המאקרו כלכלי של ישראל.

מה שגורם לי לחשוב שבסופו של דבר תוך שנה נראה כאן התחלה של תהליך אינפלציוני ולכל היותר תוך שנה וחצי העלאות ריבית שוב. או אז, מי שקנה היום ריביות נמוכות, דווקא יסבול מהפסדים עתידיים וזה יבוא ליידי ביטוי במחירי האגרות. קוראים לזה הפסדי הון. כיצד ניתן להתגונן מכך? השקעה במניות של חברות בעלות איתנות פיננסית גבוהה ורווחיות בטוחה ו/או באג"חים של תאגידים חזקים הנותנים היום ריביות משמעותיות גבוהות יותר.

עם זאת חשוב לזכור, זוהי איננה המלצה לפעולה!!! כל אחד חייב רכיב שמרני בתיק בנכסים שלו. המלצה לפעולה כל אחד יקבל מאתנו לפי יכולתו, מאפייניו הפיננסיים ויכולתו לספוג הפסדים בטווחים קצרים (קוראים לזה שנאת סיכון בשפה שלנו).

 

ניתוח טכני על קצה המזלג, מדד המעוף – ת"א 25

ta25 feb 2012

ta25 feb 2012

כך נראה מדד ת"א 25 מה 01.01.2011 ועד היום. הירידה החדה במרכז העיגול האדום הוא היום שבו חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ארה"ב לדירוג AA+, ובאופן לא מפתיע מאותו היום ולמשך חודש שלם השוק עלה. בשישה החודשים האחרונים השוק מדשדש בין רמת התמיכה (הקו האדום) לבין רמת ההתנגדות (הרצועה הירוקה) כאשר בחודש האחרון ירדה התנודתיות בבורסה והמסחר מתנהל בתוך רצועה צרה הרבה יותר (בין הקו השחור לירוק).

להערכתנו, שבירה של רמת ההתנגדות (1175 נקודות), תהווה יריית פתיחה למהלך עליות משמעותי יותר בשוק המניות המקומי. מהנגיעה האחרונה של מדד ת"א 25 בקו התמיכה המדד הוסיף לערכו כ- 11% ומתייצב בתחום העליון של הרצועה, מה שמצביע או אופטימיות מסוימת בקרב המשקיעים. אם נוסיף לכך את העובדה שבחודש ינואר, כאשר המדד בארץ לא זז ממקומו, השוק בארה"ב בכלל ומדד S&P500 בפרט רשם עליות שערים בולטות של כ- 7%, נראה שיש יותר סיבות להיות אופטימיים מאשר פאסימיים לפחות בכל הנוגע לטווח הקצר. מיותר לציין, שבתקופה האחרונה החדשות מאירופה זורמות על בסיס קבוע ומטלטלות את השווקים השכם וערב ולכן התמונה עלולה להשתנות בטווח של ימים.

 

שיהיה לנו בהצלחה,

עופר אקסלרוד וצוות יתרונות פיננסיים.(נכתב ע"י עופר ובוריס)

הערות, תגובות, טענות או תשבוחות לכאן – ofer@itronot.co.il


אין לראות בניתוח זה ייעוץ לביצוע פעולות בנייר הערך ו/או החזקה של הנייר ו/או כל נכס פיננסי אחר המוזכר במכתב. הניתוח וכן המידע הנכלל במכתב איננו מהווה בשום צורה תחליף לייעוץ השקעות המותאם לצרכי הלקוח. יתרונות פיננסיים עשויה לפעול אף בניגוד למוזכר במכתב.
השירות-שלנו
היתרונות-שלנו
מה חדש?

סקירות מהמחלקה הכלכלית של יתרונות פיננסיים

  • וירוס הקורונה הסיני

    ללקוחות יתרונות פיננסיים שלום רב, הישמר והיזהר כאשר אתה מעלעל בספר העוסק בנושאי בריאות – אתה עלול למות משגיאת דפוס. – מרק טווין. בכל אתרי החדשות הכלכליים מנסים להשוות בין אירועי הסארס ומגפות אחרות לוירוס הקורונה. מנסיוני, לא ניתן להשוות … להמשיך לקרוא

  • יצירת קשר

    לקביעת פגישת הכרות ללא התחייבות,
    השאירו פרטים ונתקשר:
    שם:
    טלפון:
    מייל: