צרו קשר
09-8843616

יתרון יולי 2014

לקוראי היתרון שלום רב,

בבואי לכתוב את השורות האלו, פתאום נזכרתי ב 2008.

אני זוכר שיצאתי מהמשרד והייתי בטוח שאראה רחובות עולים באש, עשן יוצא מחנויות ומהקניון. פשוט כל יום הבורסה היתה נופלת עוד 2 אחוזים, ובשפל הגדול בבורסה, כבר הייתי בטוח שהירידות יקבלו ביטוי בנוף בדרך הביתה.

אני זוכר שיום אחר יום בשפל הגדול הייתי מתפלא איך זה שילדים עדיין רצים בגנים ומכוניות נוסעות על הכבישים, בשעה שאגרות החוב של בתי הזיקוק נסחרו בתשואה של 30 אחוזים (כביכול הם אוטוטו פושטים רגל) ואמרתי לעצמי, הם לא יודעים, אבל בבורסה – זה כבר הסוף.

ב 2009 הבורסה עלתה כמעט 100 אחוזים.

מבט על שערי המניות ואגרות החוב מהחודש האחרון מגלה תמונה דומה. זה נכון כמובן שאלו לא אותן ירידות אך ההיקף של התופעה הכל כך מנותקת, זהה.

רקע.

הריבית של הבנקים המרכזיים אפסית בכל העולם חוץ מבאירופה, שם היא שלילית. כאן עדיין מנסה הנגידה לשמר ריבית חיובית מסוימת, אך בקרוב, עם נתוני האינפלציה השליליים וירידת שער הדולר, היא תיאלץ להוריד את הריבית שוב, אז למה לעזאזל הכל יורד? אגרות חוב, מניות, כל אלו אמורים לשגשג בריבית נמוכה. מה קורה כאן?

אני יודע מה תגידו: רק עיוור, שמתחבא באקווריום 100 מטר מתחת לפני האדמה, בלי אמצעי תקשורת, לא יבין את הנעשה בבורסה לאור המצב הביטחוני המתדרדר.

אני לא יושב מתחת לאדמה. אבל אני כן ככל הנראה למוד "יותר" מדי נסיון.

כבר כתבתי לא פעם, אני אכתוב זאת שוב: המצב הבטחוני מדיני, מצער נורא ומבחיל ככל שיהיה – לא משפיע על שערי השוק לאורך זמן. האם הפעם זה יהיה שונה? אני מניח שלא.

במלחמת לבנון השניה, החליט הרמטכ"ל רגע לפני היציאה למלחמה שהדבר הנכון ביותר מצידו יהיה למכור את תיק המניות שלו. ולמשך שלו-שה ימים שלמים, הוא אכן עשה עסקה מצוינת. שערי המניות צללו ב 10 אחוזים בשלושה ימים. בחודש שאחרי הם עלו ב 25 אחוזים וה "תגובה המוקדמת" שלו זיכתה אותו בהפסדים יפים. לא רק כספיים.

זה נכון לאורך כל שנותי בבורסה (20) ועל מה שהיה לפני למדתי מההיסטוריה. מצב בטחוני קל כחמור, אינו משנה את המצב הכלכלי של החברות הנסחרות בבורסה (לצערי לעיתים זה הפוך) ולכן לאורך זמן לא משפיע על שערי המניות.

האם הירידות תמשכנה? בטווח המיידי אינני יודע. כמובן שרגיעה תעבוד לטובת המשקיעים בבורסה, וכמובן שחדוות ההשקעה יורדת ככל שהמצב הבטחוני מתדרדר, אך בסופו של דבר, הגורם היחידי שישפיע על שערי הנכסים בבורסה הוא הערך הכלכלי שלהם. ואנו דואגים להיות מושקעים בנכסים שערכם הכלכלי גבוה בהרבה משעריהם בבורסה. זה לא משתנה.

האם יש בועה בשערי אגרות החוב ? להערכתי הבועה היחידה היא בועת הפחד. בניטרול גורם הפחד, אגרות החוב הטובות, של החברות הגדולות, מציגות השקעה שמהווה חלופה כלכלית ונכונה לפקדונות בבנקים או להשקעות אחרות (בנדל"ן למשל.)

אחרון, אך לא פחות חשוב – המחזורים בבורסה. לאורך הירידות בחודש האחרון, אנו צופים במחזורי מסחר דלילים מאד. ככלל, כאשר יש מסחר לכיוון כלשהוא במחזורי מסחר נמוכים, הדבר מצביע על חוסר האמינות של המגמה בעיני המשקיעים ועל חוסר הרצון שלהם להצטרף למסחר. שוב, זה מעיד, שככל הנראה השערים בבורסה, אינם משקפים את הערך הכלכלי של הנכסים והם זמניים בלבד.

לסיכום:

תקופות כאלו, הן בדיוק זמן המבחן של משקיעים בבורסה. למי שמחזיק בסבלנות ואורך רוח יזכה בתשואה ומי שלא – יעביר אותה בנזיד עדשים לאחר. כמו תמיד.

לשרותכם בכל עת,

עופר.

הערות, תגובות, תלונות, שאלות, טענות או תשבחות לכאן – ofer@itronot.co.il


אין לראות בניתוח זה ייעוץ לביצוע פעולות בנייר הערך ו/או החזקה של הנייר ו/או כל נכס פיננסי אחר המוזכר במכתב. הניתוח וכן המידע הנכלל במכתב איננו מהווה בשום צורה תחליף לייעוץ השקעות המותאם לצרכי הלקוח. יתרונות פיננסיים עשויה לפעול אף בניגוד למוזכר במכתב.
השירות-שלנו
היתרונות-שלנו
מה חדש?

סקירות מהמחלקה הכלכלית של יתרונות פיננסיים

  • וירוס הקורונה הסיני

    ללקוחות יתרונות פיננסיים שלום רב, הישמר והיזהר כאשר אתה מעלעל בספר העוסק בנושאי בריאות – אתה עלול למות משגיאת דפוס. – מרק טווין. בכל אתרי החדשות הכלכליים מנסים להשוות בין אירועי הסארס ומגפות אחרות לוירוס הקורונה. מנסיוני, לא ניתן להשוות … להמשיך לקרוא

  • יצירת קשר

    לקביעת פגישת הכרות ללא התחייבות,
    השאירו פרטים ונתקשר:
    שם:
    טלפון:
    מייל: