צרו קשר
09-8843616

יתרון מאי 2015

לקוראי היתרון שלום רב,

חוץ מלהציע לכם עבור מי להצביע, לא היתה לי סיבה מיוחדת לכתוב בתקופת הבחירות. זו היתה תקופת המתנה. מעין אחרי החגים של הכלכלה. בתקופות אחרות, לא היו לבחירות השלכות כאלו אדירות על הכלכלה ועל השוק. אך כאשר הסיכוי לבחירה היה שקול בין גוש "סוציאלסטי" לגוש "קפיטליסטי", לתוצאה היה יכול להיות משקל רב.

תוצאות הבחירות כפי שהן לגבי הכלכלה אומרות פחות או יותר "עסקים כרגיל".

הריבית מתה. יחי הסיכון!

אני מאמין שהציבור עדיין לא הפנים מספיק טוב את ההשלכות של הריבית האפסית. עדיין לא הבין שאיגרות חוב ממשלתיות מיצו את מהלך העלייה שלהן. הציבור עדיין חושב שכספים שמושקעים שם יניבו איזה שהוא רווח כפי שקרה בשנים האחרונות.

ובכן נכון לרגע זה, האפיק הסולידי גמור. לא רק שאין ריבית אלא שככל שהריבית באירופה ממשיכה להיות שלילית לבנק ישראל לא תהיה ברירה אלא להוריד גם כאן את הריבית ואפילו לריבית שלילית.

נו אז?

תשואת האג"ח של בנק הפועלים הנסחר בבורסה הינה מינוס חצי אחוז, פלוס מדד לשנה, וזאת לתקופה של שמונה השנים הבאות. זה אומר שמי שיהיה סבלני ויחזיק את האיגרת הזו לשמונה שנים יקבל תשואה שלילית של 4% לכל התקופה. פלוס אינפלציה. שכרגע גם היא אפסית ובקיצור, יפסיד כסף!

ובאותו זמן: מי שיחזיק במניות בנק הפועלים ייהנה מתשואה על ההון של כ 9 אחוזים(על פי הערכות ונתונים היסטוריים) ומהעובדה שמחירה של מניית בנק הפועלים בבורסה הוא כ 20 אחוזים מתחת להון העצמי שלה. קרי מחירי סופעונה.

עכשיו, נכון שמניית בנק הפועלים תנודתית, סחירה בבורסה ויכולה לעלות ולרדת לפי גחמותיה של גברת כהן מחדרה, ומציבה "סיכון" למחזיקים. אבל אחרי שהתגברנו על מכשול הטווח הקצר, ואחרי שהתבגרנו כמשקיעים, היכן נעדיף לשים את הכסף?

לפני כשבוע, התבטאה ענת לוין, אישה בכירה מאד בעולם ההשקעות המוסדיות, מנהלת ההשקעות של חברת הביטוח כלל ולה יש תשובה מוחצת לשאלה היכן לשים את הכסף: כמובן שבמניית בנק הפועלים. וזו אחת שאחראית על השקעת כספי ציבור גדולים.

רוצה לומר, הזרימה למניות עדיין לא החלה. כן, ראיתם עליות במדד המעוף לאחרונה אך אלו לא באמת עליות בשוק המניות כולו. זו עלייה שנובעת ממשיכה של שלוש מניות גדולות(טבע, אופקו, פריגו) שמשפיעות באופן חריג על המדד הספציפי הזה, מדד המעו"ף.

הסתכלות על מדד תל אביב 75, המדד הרחב, האמיתי והמשקף ביותר של הבורסה מציגה תמונה אחרת. המדד נסחר ב כ 24 אחוזים מתחת לשיא כל הזמנים שקבע בשנת 2007 וב 11 אחוזים מתחת לשיא הזמני שקבע במרץ 2014 (הכרזת המע"מ אפס שהובילה מהלך של ירידות שערים בשוק). ז"א למניות בתל אביב שממוצע המכפילים שלהן נמוך יחסית למניות בעולם, יש לאן לעלות. להערכתי, השוק המקומי הינו האטרקטיבי מבחינת תמחור אל מול שאר השווקים המובילים בעולם.

בעצם הבורסה מחכה לשינוי בתפיסת הסיכון והבנה עמוקה יותר של הציבור את המצב.

מתי זה יקרה? אין שום יכולת לתזמן זאת, אני כן יכול לומר שכשהעדר יתחיל לרוץ…

סיבה להיות אופטימי.

בכירים בבנק ישראל יוצאים לאחרונה בהודעות לתקשורת ובאופן אנונימי, בהן הם אומרים שיהיה קשה להניע צמיחה משמעותית בכלכלת ישראל. מי שקורא בין השורות מבין שבנק ישראל מכשיר מהלך של הורדת ריבית כצעד לתמיכה בכלכלת ישראל, בייצוא ובדולר. שוב אני מזכיר, ריבית אפסית היא חומר בערה לעליות בשווקים.

סיפור קטן על חברה מדהימה.

לפני שבוע ישבתי במפגש בין הנהלת חברת מזור רובוטיקה למשקיעים בכירים ואנליסטים.

חברת מזור רובוטיקה עוסקת בפיתוח ומכירה של מכשור רפואי מתקדם, לניווט כלים כירורגיים, בדיוק גבוה ובפולשנות מזערית לניתוחי עמוד שדרה וניתוחי מוח.

למעשה, חברת מזור מציגה את העתיד של תחום הכירורגיה. ניתוחים מדויקים יותר. בפולשנות מזערית, ובפחות טעויות, המשאירות יותר חולים בריאים תוך לקיחת סיכון נמוך יותר בביצוע הניתוח מאספקטים רבים. החל מזיהומים, קרינות רנטגן מיותרות אך החשוב מכל, הרובוט כמעט אינו טועה במקומות המסוכנים של הכירורגיה, מיקום הברגים וכ"ו. לאחרונה החלה מזור גם לבצע ניתוחי מוח מדויקים המטפלים בבעיות שונות.

ישבתי במצגת אותה העביר מנכ"ל החברה אורי הדומי ולאחר מכן עלה ודיבר דר' איסדור ליברמן (מנהל המרכז לעקמת וגידולי גב), באחד מבתי החולים הגדולים והטובים בעולם לניתוחי גב מכל הסוגים בטקסס ארה"ב (Texas Back Institute). הוא הסביר כיצד המערכת של מזור, הינה המערכת היחידה שהיא באמת מסוג "פולשנות מזערית" וכיצד הוא רואה שינוי דרמטי בעולם ניתוחי הגב בשנים הקרובות באמצעות הרובוט של מזור.

נכון להיום, מזור רובוטיקה נמצאת בשלב מוקדם בהטמעת המערכת בבתי החולים, ויש שיאמרו, שלמזור חדירה לא טובה ולא מספקת לבתי חולים, אך את זה הסביר הדר' בכך שיש עקומת אימוץ שטוחה לטכנולוגיות חדשות ושהמעבר לוקח זמן, אך בסוף העקומה מזנקת בקו מאונך ואותה טכנולוגיה הופכת לסטנדרט שכולם מאמצים ואף הראה מקרים מהספרות המקצועית. הוא גם הסביר את זה בכך שכירורגים מבוגרים (כמו כולם..) מאמצים לאט טכנולוגיות חדשות ושכירורגים צעירים מקבלים אותן במהירות.

בנוסף, הציג את התוכניות לעתיד והראה מיקרים רפואיים שנותחו באמצעות המערכת.

מדוע אני מספר לכם את כל זה?

מפני שישבתי במצגת, ומצד אחד, הייתי גאה בנו (בי ובלקוחותיי), שנפלה בחלקינו הזדמנות להשקיע בכזו חברה מדהימה. חברה שמשפרת בצורה דרמטית חיים של אלפי אנשים ברחבי העולם, וכמובן מקפיצה את מדע הרפואה באופן הכי ישראלי שיש(פתרון טכנולוגיה עילי לרפואה מסורתית). וכשהחזון של החברה והמשקיעים יוגשם, אנו גם כמובן נרוויח מכך, אך זה גם יהיה עולם טוב יותר (אני בעצמי מנותח גב בניתוח מהדור "הישן")

ומצד שני, חשבתי על כל אותם משקיעים אשר קונים מניה, ובוחנים אותה בפרק זמן של כמה חודשים, ומושפעים מכל אמירה בתקשורת, ומכל תנודה של המניה, וכמה גדול המרחק, בין השקעה מתוך חזון שמסתכלת הרחק אל העתיד לבין השקעה שבוחנת מחיר מניה יום יום בבורסה. וכמה עצום המרחק בין חבורת המשקיעים ובעלי המניות שישבו בכנס לבין הסוחרים קצרי הטווח הפועלים במניה בבורסה. בוודאי שכדי להרוויח באמת בשוק ההון, עלינו להיות בצד של המשקיעים בעלי החזון.

לסיכום (יתרון מקוצר לעצלנים):

הריבית הנמוכה היא הגורם המרכזי לשינוי בתפיסת הסיכון של הציבור. הנדל"ן מאבד מערכו כחלופה טובה להשקעה  בעקבות החשש של המשקיעים לגבי מחירי השיא בהן הוא נמצא והטיפול של הממשלה בנוגע למחירים. לכן, המניות שעדיין מציגות תזרים מזומנים טוב, הן חלופה ראויה להשקעות  בסיכון.

שיהיה לנו בהצלחה.

עופר אקסלרוד וצוות יתרונות פיננסיים.

הערות, תגובות, תלונות, שאלות, טענות או תשבחות לכאן – ofer@itronot.co.il


אין לראות בניתוח זה ייעוץ לביצוע פעולות בנייר הערך ו/או החזקה של הנייר ו/או כל נכס פיננסי אחר המוזכר במכתב. הניתוח וכן המידע הנכלל במכתב איננו מהווה בשום צורה תחליף לייעוץ השקעות המותאם לצרכי הלקוח. יתרונות פיננסיים עשויה לפעול אף בניגוד למוזכר במכתב.
השירות-שלנו
היתרונות-שלנו
מה חדש?

סקירות מהמחלקה הכלכלית של יתרונות פיננסיים

  • וירוס הקורונה הסיני

    ללקוחות יתרונות פיננסיים שלום רב, הישמר והיזהר כאשר אתה מעלעל בספר העוסק בנושאי בריאות – אתה עלול למות משגיאת דפוס. – מרק טווין. בכל אתרי החדשות הכלכליים מנסים להשוות בין אירועי הסארס ומגפות אחרות לוירוס הקורונה. מנסיוני, לא ניתן להשוות … להמשיך לקרוא

  • יצירת קשר

    לקביעת פגישת הכרות ללא התחייבות,
    השאירו פרטים ונתקשר:
    שם:
    טלפון:
    מייל: