צרו קשר
09-8843616

סקירה כלכלית 21/05/2015

נתונים כלכליים מרכזיים

בתחילת השבוע פורסם כי המשק הישראלי צמח ב- 2.5% ברבעון הראשון (בחישוב שנתי). הגורמים לצמיחה היו בעיקר הגידול בצריכה הפרטית וביצוא וכנגד נרשם קיטון בהשקעות בנכסים קבועים. המשק ממשיך להתרחב אך בקצב שאינו משביע רצון. בשילוב עם אינפלציה שלילית בשנה האחרונה, צפי אינפלציה של כ-1% לשנה הקרובה והירידה בדולר, עולה הסבירות להורדת ריבית נוספת ו/או הרחבה כמותית של בנק ישראל. הורדת ריבית נוספת אם וכאשר תגיע, תקטין עוד יותר את האטרקטיביות של השקעה בפיקדונות בנקאיים ותדחוף את החוסכים להשקעה בשוק ההון.

זרקור על מניות

פועלים – כרגיל תשומת לב רבה ריכזו מניות הבנקים, שפרסמו דוחות כספיים טובים, אך לא מפתיעים במיוחד. הבולט מבין הבנקים היה הדו"ח של בנק הפועלים, אשר הציג רווח נקי של כ-800 מיליון ₪. כאשר מנטרלים את הרווחים החד פעמיים של פועלים (ובדוח הזה הם רבים), קשה להתעלם מהיתרונות של השקעה במניות הבנק על פני אגרות החוב שלו וכמובן על פני פיקדונות בבנק. למרות הדוחות הטובים, המסחר התנהל באדישות מסוימת לתוצאות בעיקר בגלל "עננת כחלון" אשר, לפחות לפי התקשורת, מניף את דגל המלחמה בבנקים בשתי ידיו. סיכון נוסף שמרחף מעל הבנקים הוא הריבית הנמוכה, אשר שוחקת את המרווח הבנקאי (רוב הכנסות הבנק הן מריבית שמשלמים הלווים והיא נמצאת במגמת ירידה).

בזק –  דיווחה השבוע במסגרת דוחות הרבעון הראשון, על המשך התייעלות אגרסיבית ועליה בהכנסות בתחום הטלפוניה הקווית מחד וירידה בהכנסות של פלאפון מאידך. חברות הבנות, YES חברת הלווין ובזק בינלאומי ממשיכות להציג הכנסות ורווחיות עקבית והחברה סיימה את הרבעון הראשון עם רווח נקי של 463 מיליון ₪ (קצב גבוה לעומת התחזיות).

דלק – ועדת קנדל (בראשות פרופ' יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה) ממליצה להעביר את ההכרעה בסוגיית הגז לידי הקבינט המדיני-ביטחוני לאור ההסכמים האזוריים ליצוא גז טבעי למצריים ולירדן. היסטורית, הדרך הטובה ביותר להשיג שקט אזורי היא לא בהכרח באמצעות טנקים ומטוסים אלא באמצעות שיתופי פעולה כלכליים המייצרים תלות הדדית בין צדדים, שאיך לומר בעדינות, לא ממש אוהבים אחד את השני. הדוגמה הטובה ביותר היא האיחוד האירופאי שהחל דרכו כ"קהילת פחם ופלדה" שמטרתו הייתה ליצור שיתוף פעולה כלכלי בין גרמניה, צרפת, איטליה, בלגיה, הולנד ולוקסמבורג (אמנת רומא 1957). היום כבר קשה מאוד לדמיין מלחמות באירופה. להערכתנו, לחברות הגז אלו חדשות טובות. מהלך זה יזרז את פתרון הבעיה שמלווה את דלק ונובל אנרג'י בחודשים האחרונים מאז הנסיגה של דיויד גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים, מהסכם הפשרה עם השותפים במאגרי הגז תמר ולוויתן  בדבר היותם הסדר כובל, צעד שהיה מקשה מאוד על ההתנהלות העסקית של החברות.

חג שבועות

לרגל חג השבועות הקרב אלינו לטובה, הלמ"ס פרסמו קובץ נתונים תחת הכותרת "ארץ זבת חלב ודבש". והנה מספר פרטי טריוויה לארוחת החג:

  • תנובת החלב של הפרה בישראל היא הגבוהה ביותר בעולם כ-12,000 ליטר בשנה.
  • תפוקת הדבש 3,200 טון לשנה.
  • מסך כלל קבוצות ההוצאות למזון, ההוצאה למוצרי חלב הייתה הרביעית בגודלה השנה – 14.7% מסך ההוצאות למשק בית.

חג שמח

לשירותכם תמיד, בוריס ליפשיץ

boris@itronot.co.il

09-8843616


אין לראות בניתוח זה ייעוץ לביצוע פעולות בנייר הערך ו/או החזקה של הנייר ו/או כל נכס פיננסי אחר המוזכר במכתב. הניתוח וכן המידע הנכלל במכתב איננו מהווה בשום צורה תחליף לייעוץ השקעות המותאם לצרכי הלקוח. יתרונות פיננסיים עשויה לפעול אף בניגוד למוזכר במכתב.
השירות-שלנו
היתרונות-שלנו
מה חדש?

סקירות מהמחלקה הכלכלית של יתרונות פיננסיים

  • וירוס הקורונה הסיני

    ללקוחות יתרונות פיננסיים שלום רב, הישמר והיזהר כאשר אתה מעלעל בספר העוסק בנושאי בריאות – אתה עלול למות משגיאת דפוס. – מרק טווין. בכל אתרי החדשות הכלכליים מנסים להשוות בין אירועי הסארס ומגפות אחרות לוירוס הקורונה. מנסיוני, לא ניתן להשוות … להמשיך לקרוא

  • יצירת קשר

    לקביעת פגישת הכרות ללא התחייבות,
    השאירו פרטים ונתקשר:
    שם:
    טלפון:
    מייל: