צרו קשר
09-8843616

סקירה כלכלית 28/05/2015

בארץ

את שבוע המסחר פתחה הידיעה על מותו של ג'ון נאש. האמת, שאין לזה שום קשר למסחר בבורסה. באופן אישי, צרם לי הסיקור הלא מקצועי של העיתונות הכלכלית בארץ. לציבור הרחב שמו של נאש ניקשר בעיקר לסרט נפלא, "נפלאות התבונה". אפילו גלובס התבלבלו (מביך מאוד) וצירפו את תמונתו של ראסל קרואו, שגילם את נאש בסרט, לכתבה. לכלכלנים, ולחובבי תורת המשחקים, נאש מוכר בזכות "שיווי משקל נאש". נאש זכה לפרס נובל בכלכלה בשנת 1994, ועל בסיס שיווי משקל נאש פותח "מודל ברטרנד", אשר מסייע לנתח החלטות של פירמות עסקיות במצב של תחרות אשר מובילה למלחמת מחירים. תחום זה חשוב מאוד במחקר המיקרו כלכלי. בכל מקרה, הסרט באמת נפלא.

לענייננו. קרנית פלוג, שהוגדרה על ידי בלומברג כנגידה המפתיעה ביותר בעולם, לאחר שקיבלה עד כה 6 החלטות ריבית שהיו מנוגדות לתחזיות האנליסטים, הפתיעה שוב וכן עמדה בתחזיות, להשאיר את הריבית ללא שינוי על 0.1%. הפוך על הפוך. כמובן שקרנית פלוג לא משחקת מחבואים עם האנליסטים, לא מנסה להתיש אותם, אלא מקבלת את ההחלטות המקצועיות הטובות ביותר למשק. המשמעות היא עוד חודש של ריביות אפסית על פיקדונות בבנק. להערכתי, ריבית אפסית תלווה אותנו גם בחודשים הקרובים והכסף החכם ימשיך לחפש תשואה אלטרנטיבית.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמו השבוע כי האבטלה בישראל ירדה ל 4.9% אך חלה ירידה בשיעור ההשתתפות ובשיעור התעסוקה. במילים אחרות, יש פחות מובטלים אך בין היתר, מכיוון שפחות אנשים ממשיכים לחפש עבודה. בשוליים, אנשים התייאשו מלחפש עבודה או התפשרו על חלקיות משרה.

את הפצצה השבועית הטיל דיוויד גילה שהודיע "אינני יכול עוד" ופרש מתפקיד הממונה על ההגבלים. אני אומר פצצה, כי זה צבע את כל כותרות העיתונים הכלכליים בצבעים עזים של שטויות וטוקבקים. האמת פשוטה הרבה יותר מהכתבות, זה טוב לחברות הגז ובעיקר לשותפים במאגר לוויתן: דלק קבוצה, רציו ונובל אנרג'י. דיוויד גילה היה היחיד שהתנגד למתווה שעיקרו לאפשר לחברות להפיק את הגז הקיים במעמקי הים, ולהתחיל להרוויח מזה כסף. אנו המשקיעים, בניגוד לפופוליסטים, רוצים שחברות הגז והמדינה ירוויחו ואכך חברות הגז רשמו עליות נאות ביום ההודעה.

בעולם

יוון משחקת ב"תחזיקו אותי" עם האיחוד האירופאי. שר הפנים היווני הודיע כי לא תהיה לה אפשרות לשלם לקרן המטבע העולמית את החוב העומד על כ-1.6 מיליארד אירו, ומאיימת לצאת מגוש האירו אם ישיטו עליה צעדי צנע נוספים. בד בבד, חזרה יוון לשולחן המשא ומתן עם האיחוד בדבר קבלת סיוע נוסף בכדי להישאר. בקיצור, הרבה איומי סרק בשביל לקבל סיוע נוסף. האיחוד ממתין בדריכות להתפתחויות ושר האוצר הגרמני הציע ליוונים לשקול להשיק מטבע מקביל לאירו. מפה זה נשמע כמו: "תתנו לי עוד כסף או שאני קופץ מהחלון" ולמטה עונים "אנחנו נחשוב על זה אבל בינתיים שים קסדה ובירכיות".

מעבר לים, הבנק המרכזי של ארצות הברית (ה- FED), ממשיך להכין את השווקים להעלאת ריבית  בחודשים הקרובים ומרגיע את המשקיעים שצעד זה, אם וכאשר יקרה, יהיה מאוד מתון ומדוד. את נתוני המקרו המעורבים הבנק מייחס לאירועים זמניים וברי חלוף (לא הכל זמני ובר חלוף???). סטנלי פישר, נגיד הבנק המרכזי לשעבר, וכיום סגן נגידת ה-FED  נאם השבוע בישראל ואמר שריבית עשויה לעלות בשלוש ארבע השנים הקרובות לכ- 3% בארה"ב. מרבית ההערכות בשווקים לא תומכות בהנחה של פישר לגבי קצב העלאות הריבית ולראיה הריבית ל-10 שנים בארה"ב עומדת על 2.1%. בינתיים ריבוי הדעות, ההנחות והספקולציות תוקעים את מדדי המניות בארה"ב במקום כבר חודש שלישי ברציפות.

סופ"ש נפלא.

לשירותכם תמיד, בוריס ליפשיץ

 boris@itronot.co.il

09-8843616


אין לראות בניתוח זה ייעוץ לביצוע פעולות בנייר הערך ו/או החזקה של הנייר ו/או כל נכס פיננסי אחר המוזכר במכתב. הניתוח וכן המידע הנכלל במכתב איננו מהווה בשום צורה תחליף לייעוץ השקעות המותאם לצרכי הלקוח. יתרונות פיננסיים עשויה לפעול אף בניגוד למוזכר במכתב.
השירות-שלנו
היתרונות-שלנו
מה חדש?

סקירות מהמחלקה הכלכלית של יתרונות פיננסיים

  • וירוס הקורונה הסיני

    ללקוחות יתרונות פיננסיים שלום רב, הישמר והיזהר כאשר אתה מעלעל בספר העוסק בנושאי בריאות – אתה עלול למות משגיאת דפוס. – מרק טווין. בכל אתרי החדשות הכלכליים מנסים להשוות בין אירועי הסארס ומגפות אחרות לוירוס הקורונה. מנסיוני, לא ניתן להשוות … להמשיך לקרוא

  • יצירת קשר

    לקביעת פגישת הכרות ללא התחייבות,
    השאירו פרטים ונתקשר:
    שם:
    טלפון:
    מייל: