צרו קשר
09-8843616

סקירה כלכלית 18/06/2015

השקט שלפני הסערה

למרות שיוון ממשיכה לעשות שרירים ולהילחם על תנאי ההסדר המתגבש, נראה ששוק אגרות החוב לקח השבוע פסק זמן ונרגע. אגרות החוב בגרמניה ובארה"ב טיפסו השבוע במעל ל-2% ורגיעה נרשמה גם בשוק המקומי, כאשר אגרות החוב הארוכות עלו אף הן בכ-1.5%. אחוזים בודדים תמיד נשמעים כעניין פעוט, אך לאגרות חוב גרמניות שנסחרו בתשואה של 1% לשנה לעשור הקרוב, עליה של 2% היא בעצם רווח של שנתיים. רווח של שנתיים בשבוע זה דרמטי מאוד.

מדדי המניות המשיכו להציג תנודתיות גבוהה גם השבוע, ובמרבית המדדים נרשמו ירידות קלות. במהלך השבוע הקרוב עתידים להיוועד נציגי יוון, אירופה וקרן המטבע ועד אז חוסר והוודאות ימשיך לטלטל את השווקים (היום התבשרנו שככלי לחץ, ראש ממשלת יוון ייפגש גם עם פוטין, מה שמאד מדאיג את נציגי האיחוד האירופאי).

תנודתיות מאקרו כלכלית

הלמ"ס עדכנה את הצמיחה ברבעון הראשון ל 2.1% בניגוד ל 2.5% על פי האומדן הראשון. מצד אחד, הצריכה הפרטית ממשיכה לצמוח בקצב מרשים של 7.5%, זאת על רקע גאות בשוק העבודה המקומי. מנתונים חדשים שפורסמו השבוע עולה כי חלה עליה במספר המשרות הפנויות במשק מה שמבשר על צמיחה עתידית נוספת במספר המועסקים. בנוסף, עלויות אשראי נמוכות, אשר בין היתר מגבירות מאוד את קצב הרכישות בכרטיסי אשראי תורמות לגידול בצריכה הפרטית. תרומה נוספת מתממשת באמצעות הוזלה של מוצרים מיובאים בעקבות התחזקות השקל כנגד סל המטבעות.

מצד שני ממשיכה הפגיעה ביבוא וביצוא המקומי וכן בהשקעות בנכסים קבועים. ירידה הן בצד היבוא והן בצד היצוא מצביעים על חולשה כלכלית של המשק המקומי ועל סיכון להתכווצות נוספת של הצמיחה. למרות שיש סימנים מדאיגים בנוגע לצמיחה של המשק, ליציבותו אין מה לדאוג. בנק ישראל והלמ"ס פרסמו השבוע מספר נתונים בדבר מצבת הנכסים וההתחייבויות של המשק במט"ח וכרגע העודף עומד על 105 מיליארד דולר, כאשר החוב החיצוני ירד ל-34% מהתוצר המקומי. אלו נתונים טובים ומעודדים.

מה שרואים משם לא רואים מכאן

אתמול נאמה נגידת הבנק המרכזי של ארה"ב וציינה כי הבנק המרכזי שואף לשתי העלאות ריבית עוד השנה ובכך להציב את הריבית על כ-0.6%. עוד צופה הבנק המרכזי כי הריבית תעמוד על מעל 1.5% עד סוף השנה הבאה. הצהרה זו היא בעצם ריכוך עמדות מצד הבנק המרכזי אשר ציפה, בפעם הקודמת, כי הריבית בסוף 2016 תהיה כ-1.9%. נראה שלמרות הרצון הרב של ה-FED להעלות את הריבית, הסביבה הכלכלית מקשה ונתוניי המקרו אשר מתגלים עם הזמן דוחים את העלאות הריבית או לכל הפחות מחייבים את הבנק להודות כי יצטרך לבצע את המדיניות שלו בצורה מתונה וזהירה מאוד. ריכוך הצפי להעלאת הריבית כבר גורם לצניחה של כמעט אחוז בשער הדולר.

מניות בפינצטה

  • דלק קבוצה – בכל כמה שעות אנו מתבשרים על עוד סעיף שהוסכם בין הצדדים לקידום פעילות שותפויות חיפוש הגז בעלות מאגר לוויתן. אלו בשורות טובות. ראש הממשלה הנחה לחתור להסכם (כנראה גם ב"עידוד" הממשל האמריקאי ) ונציגיו מיישמים זאת הלכה למעשה.
  • כלכלית ירושלים – השבוע נודע כי האחים נקש מעוניינים לרכוש את מניות כלכלית ירושלים מבנק לאומי לפי שווי הגבוה ב 50% מהמחיר בבורסה. המניות הגיבו בזינוק של כמעט 10 אחוזים.
  • שיכון ובינוי – בתוך כשבועיים תיתכן הצפת ערך משמעותית בשיכון ובינוי שעה שחברת איידיאו תנפיק את פעילות הנדל"ן בברלין בשווי צפוי של כ 2 מיליארד שקלים. איידיאו היא חברת בת בעלת נדל"ן להשכרה בברלין ונסחרת בתל אביב בכמה עשרות אחוזים מתחת למחיר ההנפקה הצפוי. ההנפקה המוצלחת תציף, להערכתנו, שווי רב.
  • אלון רבוע כחול – מניית החברה הוסיפה השבוע כ-10% בשעה שהעיתונות הכלכלית נתמלאה בכתבות על חברת הבת מגה. מגה היא בהחלט הרגל הכושלת של קבוצת אלון וקפלן, היו"ר החדש, בוחן האם לקטוע אותה או לנסות לרפא. בינתיים, רבים מריחים דם ומספר ההצעות לרכישת פעילות מגה מתרבות.

 

סופ"ש נפלא.

לשירותכם תמיד, בוריס ליפשיץ

boris@itronot.co.il

09-8843616


אין לראות בניתוח זה ייעוץ לביצוע פעולות בנייר הערך ו/או החזקה של הנייר ו/או כל נכס פיננסי אחר המוזכר במכתב. הניתוח וכן המידע הנכלל במכתב איננו מהווה בשום צורה תחליף לייעוץ השקעות המותאם לצרכי הלקוח. יתרונות פיננסיים עשויה לפעול אף בניגוד למוזכר במכתב.
השירות-שלנו
היתרונות-שלנו
מה חדש?

סקירות מהמחלקה הכלכלית של יתרונות פיננסיים

  • וירוס הקורונה הסיני

    ללקוחות יתרונות פיננסיים שלום רב, הישמר והיזהר כאשר אתה מעלעל בספר העוסק בנושאי בריאות – אתה עלול למות משגיאת דפוס. – מרק טווין. בכל אתרי החדשות הכלכליים מנסים להשוות בין אירועי הסארס ומגפות אחרות לוירוס הקורונה. מנסיוני, לא ניתן להשוות … להמשיך לקרוא

  • יצירת קשר

    לקביעת פגישת הכרות ללא התחייבות,
    השאירו פרטים ונתקשר:
    שם:
    טלפון:
    מייל: