צרו קשר
09-8843616

סקירה כלכלית 09/07/2015

ישראל היא מרכז העולם

בחודש האחרון כתבתי לא מעט על יוון, ועל כך שהיא חסרת משמעות לכלכלה ובכלל (חוץ מאשר ליוונים עצמם כמובן, ובכל מקרה הם אלה שהולכים לשלם את המחיר יהיה אשר יהיה). אחרי חודש עמוס כזה צריך לעצור ולבחון את מה שקרה באמת בשווקים.

למרות שתחת כל עץ רענן התראיינו כלכלנים, החל מהבכירים ביותר ועד "כלכלנים" בעייני עצמם, וטענו שיוון לא רלוונטית לכלכלת אירופה כלל וכלל, לא כל השווקים הפיננסים היו שותפים לתחושה זו. בכל זאת, צריך לראות את הסיפור במעגלים. במעגל הראשון, מי שהכי רלוונטית לסיפור זו יוון עצמה. ביוון הבורסה סגורה כמעט שבועיים ולכן אנו לא יודעים בוודאות בכמה אחוזים היא הייתה יורדת בתקופה הזאת, אך בארה"ב נסחרות תעודות סל על המדד היווני המרכזי. תעודות אלו ירדו במהלך החודש האחרון כ-15%. במעגל השני, נמצאות מדינות אירופה אשר יצטרכו למשות את יוון מהביצה, בעלות של עשרות או מאות מיליארדים נוספים או לחילופין, לתת לה לשקוע ולאבד באופן סופי חובות של מאות מיליארדי אירו. מדדי המניות באירופה ירדו במהלך החודש האחרון בין 3% ל- 4.5%. במעגל השלישי נמצאת ארה"ב. שם הסיפור היווני לא מעניין אף אחד ואני בטוח שגברת Cohen מיוסטון לא קונה ולא מוכרת מניות AT&T בגלל ציפראס.

ואז נשארנו אנחנו. למרות שישראל היא לא מרכז העולם, השוק המקומי הגיב כנייר הלקמוס של מצבי הרוח הפיננסיים הבינלאומיים. מדדי המניות המרכזיים בישראל ירדו בחודש האחרון 4%-4.5%, למרות שברור לכל שאנו חשופים למשבר היווני עשרות מונים פחות מאשר כל מדינה באירופה. ברור שלא כל מה שמזיז את שווקי המניות בעולם זו יוון, אבל לפחות בשיח הציבורי הכלכלי העניין תפס הרבה שורות בשבועות האחרונים. ועכשיו לחדשות הטובות: היום בחצות נגמר האולטימטום הסופ-סופי-סופני של אירופה ליוון. או שיסכימו לצנע תמורת חילוץ או שלום ולא להתראות. למרות שהנבואה לא ניתנה להכי חכמים (כדי לא להעליב אף אחד) אני מעריך, בזהירות רבה, כי יש יותר סיכוי שהיוונים יבינו מה טוב להם ואחרי שבועיים של בנקים סגורים ומדפים מתרוקנים יגיעו להסכמה זו או אחרת ויקבלו סיוע.

אז האם הייתה הצדקה לשוק המקומי לרדת יותר מכולם? לא. אנו חושבים שהשוק בישראל זול בצורה מהותית ביחס למרבית המדדים בעולם ולכן הפער ייסגר.

מאקרו בישראל

השבוע פרסם בנק ישראל כי הר המט"ח תפח בחודש האחרון בעוד כ-2 מיליארד דולר והוא מתנוסס לגובה של כ-86 מיליארדי דולרים. לא מאוד מפתיע שאחרי ההצהרה, הלא זהירה, של קרנית פלוג לפני כשבועיים במסיבת העיתונאים של בנק ישראל ונפילת הדולר, בנק ישראל ביצע את הרכישה החודשית הגדולה ביותר מזה שנה וחצי.

הלמ"ס עדכנה כי השכר הממוצע ממשיך לעלות ועמד בחודש אפריל על כ-9500 ₪, למרות התנודתיות הגבוהה בנתונים החודשיים, נתוני המגמה מצביעים על צמיחה יציבה בשכר בנוסף לצמיחה במספר העובדים, מספר המשרות ועליה מסוימת בשיעור ההשתתפות.

מניות בפינצטה

  • מזור עלתה בכ-8% השבוע לאחר שהודיעה שברבעון השני מכרה 7 מערכות חדשות ושדרגה מערכת אחת נוספת. זהו קצב שיא למכירות של מזור והפתעה חיובית למרבית האנליסטים.
  • מניית אינטרנט זהב הוסיפה השבוע כ- 6% לערכה על רקע פרסומים חיוביים בתחום התקשורת. חברת פלאפון רכשה את פעילות המפעיל הווירטואלי יופון. יש הרואים במהלך את יריית הפתיחה לעסקאות מיזוגים ורכישות נוספות שעוד יבואו ובלימה של תחרות המחירים הקשה השוררת בענף.

 

סופ"ש נפלא.

לשירותכם תמיד, בוריס ליפשיץ

boris@itronot.co.il

09-8843616


אין לראות בניתוח זה ייעוץ לביצוע פעולות בנייר הערך ו/או החזקה של הנייר ו/או כל נכס פיננסי אחר המוזכר במכתב. הניתוח וכן המידע הנכלל במכתב איננו מהווה בשום צורה תחליף לייעוץ השקעות המותאם לצרכי הלקוח. יתרונות פיננסיים עשויה לפעול אף בניגוד למוזכר במכתב.
השירות-שלנו
היתרונות-שלנו
מה חדש?

סקירות מהמחלקה הכלכלית של יתרונות פיננסיים

  • וירוס הקורונה הסיני

    ללקוחות יתרונות פיננסיים שלום רב, הישמר והיזהר כאשר אתה מעלעל בספר העוסק בנושאי בריאות – אתה עלול למות משגיאת דפוס. – מרק טווין. בכל אתרי החדשות הכלכליים מנסים להשוות בין אירועי הסארס ומגפות אחרות לוירוס הקורונה. מנסיוני, לא ניתן להשוות … להמשיך לקרוא

  • יצירת קשר

    לקביעת פגישת הכרות ללא התחייבות,
    השאירו פרטים ונתקשר:
    שם:
    טלפון:
    מייל: