צרו קשר
09-8843616

סקירה כלכלית 16/07/2015

סין

בשבועות האחרונים מתרחשת בסין דרמה ענקית. שוקי המניות המקומיים שעלו לגבהים מסחררים בשנה האחרונה נופלים במהירות חזרה לארץ. הממשלה הסינית מנסה להחזיר את אמון המשקיעים בשווקים הפיננסיים באמצעות חבילה חסרת תקדים של צעדים לבלימת הירידות.

מספר גורמים התבטאו בעבר כי מהלך העליות החד, שקדם לנפילה, הוא בעצם "הבועה הגדולה ביותר מאז בועת מניות ההיטק בשנת 2000". סין מהווה כ-16% מהתוצר העולמי, ויש הרואים בפיצוץ הבועה סיכון גדול בהרבה מאשר המשבר ביוון שאחראית רק ל-0.38% מהכלכלה הגלובלית. המדדים המרכזיים בסין ירדו כ-30% ומחקו בכך שווי של כ-3 טריליון דולרים מאז אמצע יוני, יותר מהערך של כל שוק המניות בצרפת. למרות הירידות החדות, הן טרם מחקו את על כל רווחי המשקיעים מהשנה החולפת. המדדים המרכזיים מציגים עדיין רווח של 80% מאשתקד, אך הירידות מספיקות כדי להבהיל משקיעים, חברות ואת הממשלה הסינית.

לאור הירידות החדות בבורסה הסינית, בשבוע שעבר, כ-500 חברות השעו את המסחר במניותיהן בכדי לבלום הפסדים נוספים של המשקיעים. בסה"כ כ-1300 חברות השעו את המסחר, כמחצית מסך החברות הרשומות בבורסה, מה שהוביל את המשקיעים לממש אחזקותיהם במניות שנותרו להיסחר ובעוצמה כפולה.

הממשלה הסינית הגיבה באופן מיידי באמצעות חבילת צעדים שנראו למרבית האנליסטים כתגובת יתר מוגזמת. הבנק המרכזי בסין הוריד את הריבית בפעם הרביעית השנה, הממשלה עצרה הנפקה של חברות חדשות, אסרה על מכירה בחסר, אפשרה לקרנות הפנסיה ולגופים מוסדיים להגדיל את החשיפה למניות ואסרה על חברות ממשלתיות ובעלי שליטה למכור מניות. בנוסף אפשרה הממשלה לאזרחים להשתמש בבתים שבבעלותם כבטחונות על מנת לקבל הלוואות לקניית מניות בשוק ההון. הצעד המשמעותי ביותר שעשתה הממשלה הסינית, הוא להלוות 42 מיליארד דולר ל-21 ברוקרים מקומיים על מנת שיקנו מניות, זאת בנוסף ל-20 מיליארד דולר שאותם ברוקרים כבר אמרו שיקנו בשוק. סך התערבות הממשלה הסינית היא גדולה יותר מאשר תוכנית ה TARP, תוכנית החילוץ שהמפעיל הממשל בארה"ב בסוף 2008 על מנת להציל חברות גדולות מקריסה. כמובן שהממשל הסיני פרסם הצהרות מעודדות לגבי שוק המניות הסיני באמצעות כלי תקשורת שבבעלותו.

טרם הצניחה בבורסה, שוק המניות הסיני רשם ראלי חסר תקדים והוסיף לערכו שווי של 6.5 טרילין דולר, מספיק בכדי לשלם את החוב היווני 20 פעמים ויותר. שום שוק מניות בעולם מעולם לא הוסיף לערכו שווי גדול כל כך בתקופה כה קצרה. העליה החדה תודלקה  על ידי משקיעים טירונים אשר מיהרו להיכנס לשוק. מספר חשבונות מסחר החדשים שנפתחו זינק בתחילת השנה לשיא חדש. רבים מהמשקיעים החדשים, הם חסרי השכלה וניסיון. סקר שנערך בשנה שעברה הראה כי שני שליש מהמשקיעים הסיניים לא סיימו בית ספר תיכון. אפילו חקלאים סיניים החלו לוותר על שדותיהם בכדי לרכוש בכספם מניות. התעלומה האמתית של הגאות בשוק המניות הסינית, היא הניתוק שלה מהכלכלה הריאלית. בעוד שוק המניות זינק, הכלכלה הסינית החלה להאט לאחר עשרות שנים של צמיחה חזקה. הכלכלה הסינית צמחה בקצב שנתי של כ-7 אחוזים ברבעון הראשון, הקצב האיטי ביותר שלה מאז 2009. היבוא צנח ב -18.1 אחוזים בחודש מאי, ואנליסטים צופים כיווץ נוסף בחודש יוני.

הבועה הסינית נופחה בעיקר באמצעות גידול בשוק האשראי. הממשל הסיני ביצע מספר הקלות רגולטוריות אשר אפשרו לברוקרים להלוות כסף לאזרחים על מנת לרכוש מניות זאת בשילוב עם הקלות נוספות ומדיניות מוניטארית מרחיבה בשנים האחרונות. חשוב לזכור, כי שוק ההון הסיני הרבה פחות מפותח ביחס לשווקים באירופה או בארה"ב, שווי סך הסחורה בשוק הסיני הוא כ-30% מהתוצר לעומת ארה"ב שם היחס עומד על קרוב ל 100%. בנוסף, השוק הסיני מאוד סגור, ההשקעות של זרים בבורסה הסינית עומד על כ-1.5% כך שמרבית הכספים בשוק הם מקומיים. עוד הבדל נעוץ בעובדה שלעומת שווקים מפותחים, שבהם מרבית המסחר מבוצע על ידי גופיים מקצועיים (מוסדיים, קרנות פנסיה וכו), בשוק הסיני כ-85% מהעסקאות מבוצעות על ידי אנשים פרטיים. מכיוון שלמשקיעים פרטיים כיסים פחות עמוקים מאשר למשקיעים מוסדיים, השוק הסיני תנודתי הרבה יותר ומושפע הרבה יותר מאמוציות ואירועי טווח קצר.

הסיפור בסין רחוק מסיום ועוד מוקדם לדבר על כל ההשלכות והמשמעויות שלו, אך דבר אחד ניתן להגיד בוודאות: בסין התנפחה בועה ותשאלו כל ילד בן שנתיים ומעלה, "זה סופו של כל בלון".

מאקרו בישראל

השבוע היה דל מבחינת נתוני מאקרו או התפתחויות מהותיות במשק הישראלי למעט עליה קלה במספר המשרות הפנויות ופרסום מדד המחירים לצרכן. עליה נרשמה במספר משרות הפנויות בכלל וביקוש שיא למשרות מהנדסים ומתכנתים בפרט. כאשר בוחנים את התמונה הגדולה של שוק העבודה בישראל נראה כי המגמה היא חיובית, המשק ממשיך לדרוש עוד ועוד עובדים ואכן האבטלה היא בשפל. מצד שני, היורו שנסחר בזמן כתיבת שורות אלו תמורת 4.13 ₪ בלבד בשילוב של שער הדולר אשר שווה כרגע 3.78 ₪ מייצר קושי רב ליצואנים הישראלים. על פי נתוני הלמ"ס מהשבוע החולף, היצוא ממשיך להצטמצם ובין חודש אפריל ליוני ירד בכ-17%. בסופו של דבר הירידה ביצוא תוביל לגידול באבטלה ולירידה בהכנסות ממיסים של החברות היצואניות. אתמול פורסם מדד המחירים לצרכן שעלה 0.3% כאשר הצפי היה 0.2%-0.3% כך שאין מדובר בהפתעה של ממש. האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עדיין שלילית ועומדת על מינוס 0.4%. נראה כי אם לא יחול מפנה בשקל בטווח הקצר (ולהערכתנו לא יחול) , קרנית פלוג תצטרך לשקול מחדש "שימוש בכלים בלתי קונבנציונאליים". שוק האג"ח ממשיך לצבור תאוצה ומרבית מדדי אגרות החוב מסיימים שבוע שני של עליות חזקות.

מניות בפינצטה

  • אינטרנט זהב – לאחר שכתבתי בשבוע שעבר על מכירת יופון, השבוע נמכרה גם הום-סלולר ושוק ההון רואה הקלה בתחרות אשר נובעת מצמצום מספר השחקנים. סקטור התקשורת ריכז השבוע עניין רב ומניית אינטרנט זהב עלתה השבוע מעל 20% ומעל 30% בשבועיים האחרונים.
  • אלון רבוע כחול – ההסדר במגה מגיע לישורת האחרונה לאחר שהבנקים והספקים אישרו את מתווה פריסת החובות לרשת הקמעונאות. יש עוד כמה תחנות לעבור אך נראה שרוב הצדדים המעורבים לא מעוניינים לראות את מגה מגיעה לסוף דרכה. השלב הבא יהיה, ככול הנראה, הנפקת זכויות והזרמה של כסף מצד בעלי המניות לקבוצה, בכדי לממש את הערבות שניתנה למגה. בינתיים המניה ממשיכה להפגין ביצועי חסר משמעותיים ואנו עוקבים בדריכות אחר המתרחש.

נ.ב

אירופה הגיעה להסכם עם יוון ושווקי המניות חזרו לעלות, מבחינתי הפרק היווני תם והעם היווני יכול להמשיך לשבור צלחות. או כפי שעופר אומר "שלום יוון ותודה על התנודתיות".

סופ"ש נפלא.

לשירותכם תמיד, בוריס ליפשיץ

boris@itronot.co.il

09-8843616


אין לראות בניתוח זה ייעוץ לביצוע פעולות בנייר הערך ו/או החזקה של הנייר ו/או כל נכס פיננסי אחר המוזכר במכתב. הניתוח וכן המידע הנכלל במכתב איננו מהווה בשום צורה תחליף לייעוץ השקעות המותאם לצרכי הלקוח. יתרונות פיננסיים עשויה לפעול אף בניגוד למוזכר במכתב.
השירות-שלנו
היתרונות-שלנו
מה חדש?

סקירות מהמחלקה הכלכלית של יתרונות פיננסיים

  • וירוס הקורונה הסיני

    ללקוחות יתרונות פיננסיים שלום רב, הישמר והיזהר כאשר אתה מעלעל בספר העוסק בנושאי בריאות – אתה עלול למות משגיאת דפוס. – מרק טווין. בכל אתרי החדשות הכלכליים מנסים להשוות בין אירועי הסארס ומגפות אחרות לוירוס הקורונה. מנסיוני, לא ניתן להשוות … להמשיך לקרוא

  • יצירת קשר

    לקביעת פגישת הכרות ללא התחייבות,
    השאירו פרטים ונתקשר:
    שם:
    טלפון:
    מייל: