צרו קשר
09-8843616

סקירה כלכלית 23/07/2015

חגיגות התקשורת

אחד הסיפורים המעניינים בשבוע/יים האחרונים הוא סקטור התקשורת בבורסה בתל אביב. נתחיל מהסוף, מניית אינטרנט זהב עלתה בשבועות האחרונים בכ-60%.

תחילת הסיפור הוא בשנת 2011, אז תם עידן הטריאופול סלקום-פרטנר-פלאפון ואחרי כשני עשורים של שליטה מוחלטת בשוק הסלולר, יצא משרד התקשורת במכרז להקצאת תדרים נוספים לשני מפעילים סלולריים חדשים: הוט וגולן טלקום. בנוסף למפעילים החדשים, אישר משרד התקשורת אז בראשות משה כחלון, את הקמתם של מפעילים וירטואליים שהן חברות סלולר נטולות תשתיות פיזיות (מרכזיות, אנטנות וכו'). תוך חודשים ספורים נולדו בישראל חמישה מפעילים וירטואליים ושוק התקשורת פצח במלחמת מחירים פראית. תוך פחות משנה במקום 3 חברות סלולר השוק הישראלי גדל לכ-10 חברות שהתחרו על ליבו ובעיקר כיסו של הצרכן הישראלי.

תוך כ-4 שנים ירד ה- ARPU (הכנסה ממוצעת מלקוח) בחצי, רווחי החברות ירדו כמעט לאפס, מעל 6000 עובדים בחברות התקשורת איבדו את מקום עבודתם, חברות הסלולר הקפיאו כמעט לגמרי השקעות חדשות בתשתיות וביצעו מהלכי התייעלות דרמטיים. שוק ההון לא ממש אוהב חברות שקשה להן ובעיקר לא אוהב חברות שבהן ההכנסות והרווחים יורדים באופן מתמשך. כך איבדו מניות פרטנר וסלקום כ-90% משווין בבורסה.

בחודש האחרון, נמכרו שני מפעילים וירטואליים לחברות הסלולר הוותיקות (הום סלולר נמכרה לסלקום ויופון נמכרה לפלאפון). שלושת המפעילים הוירטואליים הנוספים כמעט ואינם רלוונטיים לתחרות המחירים מכיוון ש 012 מובייל שייכת לפרטנר ווואלה מובייל שייכת לפלאפון. נשאר רק רמי לוי תקשורת. רמי לוי הוא אומנם שחקן משמעותי בקמעונאות הישראלית אך בסלולר לא ממש הלך לו והוא נותר שחקן שולי בענף.

כך נותר שוק הסלולר עם 5 מפעילים "אמיתיים": פלאפון, סלקום, פרטנר, גולן טלקום והוט. המתחרה האגרסיבי מהרשימה לעיל הוא כמובן גולן "מה אני פראייר?" טלקום. ואז הגיע מנכ"ל חדש למשרד התקשורת.

בשבועות האחרונים העיתונות הכלכלית מלאה בכתבות שמרמזות כי משרד התקשורת לא שש לתת הקלות לגולן טלקום שגם כך לא עומדת בתנאי הרישיון שלה תקופה ארוכה. גולן התחייבה לפרוס רשת עצמאית ללקוחותיה אך באמצע הדרך החברה החליטה לפרק את האנטנות שלה ולעשות הסכם איחוד רשתות עם סלקום, בכדי להוזיל עלויות. משרד התקשורת לא ממש אוהב את הרעיון, כי המטרה היא לשפר את שוק התקשורת ובשביל זה צריך שחקנים עצמאיים וגולן, בינתיים, מתנהל כמו מפעיל וירטואלי. ירדנו ל-4.5 מפעילים.

משקיעים, לא נשארו אדישים למתרחש, הבחינו בעמדה הלא מתפשרת של משרד התקשורת בשילוב עם צמצום מספר המתחרים בתחום הסלולרי והבינו שמצבן העיסקי של החברות הוותיקות לא ימשיך להידרדר עוד הרבה ומעבר לכך יתכן שהרע (מבחינת הירידה בהכנסות והקיטון ברווח) כבר מאחורינו. תוך שבועיים חברות הסלולר הוסיפו לערכן עשרות אחוזים. איך כל זה קשור לאינטרנט זהב? אינטרנט זהב מחזיקה בשליטה בקבוצת בזק שהיא הבעלים של פלאפון, אחת משלושת החברות הוותיקות. המשקיעים לא התעלמו מבזק וגם היא רשמה עליה מרשימה בשבועיים האחרונים ובכך דחפה את אינטרנט זהב, בעלת השליטה בבזק, לראש טבלת התשואות.

הסכם המעצמות עם איראן

כולם מדברים על למה ולמי ההסכם עם איראן רע, אבל יש משהו חיובי אחד בהסכם הזה – הפן הכלכלי. איראן היא כלכלה גדולה, פי 2 מיוון. מאז 2011 הכלכלה האיראנית משותקת. כמעט ואין יצוא או יבוא ואיראן נאלצת להתנהל במשק אוטרקי. בעקבות ההסכם המתגבש בין המעצמות לבין איראן כבר החלה התעניינות רבה מצד מדינות וחברות אירופאיות לחדש את קשרי המסחר עם איראן, ובעצם לחברות אירופאיות נפתח פה שוק יעד חדש. מרגע שיפתחו גבולות המדינה האינטרס הכלכלי, יניע את גלגלי הצמיחה האיראנית ויתכן שזה מספיק משמעותי אפילו בכדי לשפר את הצמיחה של גוש האירו, ולו במעט. איראן היא יצואנית נפט גדולה וחברה באופ"ק (ארגון המדינות המייצאות נפט) כך שמחיר הנפט ממשיך לרדת על רקע הצפי לגידול ההיצע. נקווה שלא נשלם על הצמיחה האירופאית במחיר ביטחון מדינת ישראל.

מאקרו

השבוע לא פורסמו נתוני מאקרו משמעותיים. הייתם מאמינים? יש גם שבועות כאלה.

 

סופ"ש נפלא.

לשירותכם תמיד, בוריס ליפשיץ

boris@itronot.co.il

09-8843616


אין לראות בניתוח זה ייעוץ לביצוע פעולות בנייר הערך ו/או החזקה של הנייר ו/או כל נכס פיננסי אחר המוזכר במכתב. הניתוח וכן המידע הנכלל במכתב איננו מהווה בשום צורה תחליף לייעוץ השקעות המותאם לצרכי הלקוח. יתרונות פיננסיים עשויה לפעול אף בניגוד למוזכר במכתב.
השירות-שלנו
היתרונות-שלנו
מה חדש?

סקירות מהמחלקה הכלכלית של יתרונות פיננסיים

  • וירוס הקורונה הסיני

    ללקוחות יתרונות פיננסיים שלום רב, הישמר והיזהר כאשר אתה מעלעל בספר העוסק בנושאי בריאות – אתה עלול למות משגיאת דפוס. – מרק טווין. בכל אתרי החדשות הכלכליים מנסים להשוות בין אירועי הסארס ומגפות אחרות לוירוס הקורונה. מנסיוני, לא ניתן להשוות … להמשיך לקרוא

  • יצירת קשר

    לקביעת פגישת הכרות ללא התחייבות,
    השאירו פרטים ונתקשר:
    שם:
    טלפון:
    מייל: