צרו קשר
09-8843616

סקירה כלכלית 06/08/2015

נפט: מה עומד מאחורי קריסת המחיר?

לאחר שנים של תנודתיות במחירי האנרגיה, הנפט שב לשפל שלא נראה כמוהו מאז המשבר ב-2009. הרווחים של חברות האנרגיה ברחבי העולם בירידה והן נאלצות להשבית אסדות קידוח ולעצור השקעות בפרויקטים של חיפוש והפקת נפט. מעל-100,000 עובדים בתעשיית הנפט העולמית איבדו את מקום עבודתם, והייצור של ציוד קידוח והפקה נפט נפל בחדות. אנליסטים חוששים שלמחיר הנפט אשר עומד על כ-45$ ייקח שנים לחזור לרמה של 90$-100$, טווח המחירים ששרר בעשור האחרון.

מדוע מחיר הנפט צולל בכזו חדות? ומדוע עכשיו?

התשובה נעוצה בשינויים הן בצד הביקוש והן בצד ההיצע. הייצור המקומי בארה"ב כמעט והוכפל בשש השנים האחרונות, ולכן יצואנים שבעבר מכרו נפט לארה"ב נאלצים לחפש שווקי יעד חדשים. סעודיה, ניגריה ואלג'יריה שבעבר סיפקו נפט לארה"ב מתחרים עכשיו על השוק האסיאתי ונאלצים לצאת למלחמת מחירים. קנדה, עיראק ורוסיה ממשיכות להגביר את היצוא על מנת לתמוך בכלכלה המקומית ובכך יוצרות גידול בהיצע העולמי.

בצד הביקוש, אירופה ויתר המדינות המפותחות צומחות בקצב נמוך מבעבר. גם סין – קטר המדינות המתפתחות, מאיטה בחודשים האחרונים. בנוסף, תעשיית הרכב הופכת לחסכונית יותר ולכן דורשת פחות דלק לקילומטר של נסיעה ובכך קטן הביקוש העולמי.

מי מפסיד מירידה מחירי הנפט?

בתור התחלה, מדינות אשר מייצאות נפט. וניצואלה, ניגריה, אקוודור, ברזיל ורוסיה הן רק חלק מהמדינות מרשימה ארוכה של יצואניות נפט משמעותיות אשר צפויות להיתקל בקשיים לאור ירידת מחירי הנפט בעולם. מדינות המפרץ הפרסי צפויות להקטין את השקעותיהן בעולם, וכן להקטין תמיכה במדינות אחרות כגון מצריים. מלבד המדינות, גם חברות האנרגיה הגדולות, בעיקר חברות הנפט, נפגעות הן בהכנסות והן ברווחים ומחירי מניותיהן ירדו בעשרות אחוזים בחודשים האחרונים.

מה קורה באופ"ק?

קרטל יצואניות הנפט אופ"ק, מסרבים להקטין את התפוקה, צעד מתבקש כדי לייצב את המחיר למרות קונצנזוס הערכות שהשוק נמצא בעודף היצע. חלק מהמדינות באופ"ק לוחצות להוריד את התפוקה על מנת להעלות את המחיר. אחרות מסרבות בטענה שאם יקטינו את ההיצע הן יאבדו נתח שוק ובעצם יסיעו בעקיפין למתחרים. ערב הסעודית, המתנגדת הראשית להקטנת התפוקה, טוענת שהיא מוכנה לראות את המחיר יורד עוד אך לא תקטין את התפוקה. בינתיים קרן המטבע מעריכה כי ההכנסות של ערב הסעודית ומדינות נוספות במפרץ הפרסי יפגעו השנה בכ-300 מיליארד דולר.

אז מי מרוויח מירידת מחיר הנפט?

כל בעל רכב יודע שירידה במחיר הדלק זה טוב. מלבד על הדלק, ירידה של מחירי הנפט משפיעה לטובה גם על מחירי האנרגיה, החשמל, ההובלה והיצור. משרד האנרגיה בארה"ב העריך השנה כי הירידה במחירי הנפט תקטין את ההוצאה של כל בית אב בכ-750$ בשנה.

ליצרנים ולצרכנים רבים מחיר אנרגיה הוא מס סמוי, ככל שנשלם פחות על אנרגיה יישאר לנו יותר לצריכה של כל יתר המוצרים והשירותים ולכן ירידה במחיר הנפט עתידה לתמוך בצמיחה העולמית. צרכנים רבים, בארץ ובעולם, יישארו עם יותר כסף בסוף החודש לקנות מוצרים אחרים שהערך המוסף שלהם לכלכלה הוא גבוה יותר מאשר נפט.

לסיכום: במקרה הזה מה שרע לחברות האנרגיה ולמדינות שמייצאות נפט טוב לכל שאר הצרכנים בעולם. ירידה מחירי הנפט מוביל לירידה במחירי הסחורות, הוזלה של מוצרים רבים, ירידה באינפלציה ודוחה העלאות ריבית בעולם. לאגרות חוב אלו חדשות מעולות.

מה קורה אצלינו?

בנק ישראל ממשיך לרכוש דולרים, ובחודש יולי רכש בנק ישראל עוד 510 מיליון דולר על מנת להחליש את השקל. נראה שקרנית פלוג מתבצרת בעמדתה כי היא לא רוצה להוריד ריבית אך גם לא לתת שקל להתחזק ובינתיים זה עלה לנו בסכום כפול מתקציב התרבות של מדינת ישראל לשנתיים הקרובות.

מניות בפינצטה

  • שופרסל – פרסמה השבוע את הדוחות הכספיים לרבעון השני. למרות ירידה בהכנסות, צעדי ההתייעלות ויישום האסטרטגיה החדשה בהחלט מורגשים לטובה וחל קיטון חד בהוצאות. העלייה במכירות המקוונות וגידול במותג הפרטי תורם לרווחיות של הרשת, והחברה הציגה רווח נקי מעל תחזיות האנליסטים.

 

סופ"ש נפלא.

לשירותכם תמיד, בוריס ליפשיץ

boris@itronot.co.il

09-8843616


אין לראות בניתוח זה ייעוץ לביצוע פעולות בנייר הערך ו/או החזקה של הנייר ו/או כל נכס פיננסי אחר המוזכר במכתב. הניתוח וכן המידע הנכלל במכתב איננו מהווה בשום צורה תחליף לייעוץ השקעות המותאם לצרכי הלקוח. יתרונות פיננסיים עשויה לפעול אף בניגוד למוזכר במכתב.
השירות-שלנו
היתרונות-שלנו
מה חדש?

סקירות מהמחלקה הכלכלית של יתרונות פיננסיים

  • וירוס הקורונה הסיני

    ללקוחות יתרונות פיננסיים שלום רב, הישמר והיזהר כאשר אתה מעלעל בספר העוסק בנושאי בריאות – אתה עלול למות משגיאת דפוס. – מרק טווין. בכל אתרי החדשות הכלכליים מנסים להשוות בין אירועי הסארס ומגפות אחרות לוירוס הקורונה. מנסיוני, לא ניתן להשוות … להמשיך לקרוא

  • יצירת קשר

    לקביעת פגישת הכרות ללא התחייבות,
    השאירו פרטים ונתקשר:
    שם:
    טלפון:
    מייל: