צרו קשר
09-8843616

סקירה כלכלית 10/09/2015

תעלה או לא תעלה, זו כבר לא השאלה.

עייני המשקיעים ברחבי העולם נשואות ל 17.09, תאריך החלטת הריבית הקרובה של הבנק המרכזי בארה"ב. אחרי 7 שנים של ריבית אפסית, יתכן והחודש הבנק המרכזי הפדראלי (FED) יעלה את הריבית בפעם הראשונה. ניתן לראות בהעלאת ריבית איתות לכך שהצמיחה בעולם בכלל, ובארה"ב בפרט היא ברת קיימא וההתאוששות של הכלכלה האמריקאית משביעה רצון. ככל שהמשק צומח, יש יותר מועסקים, שכר העובדים עולה, עולה הצריכה הפרטית וההשקעות במשק, המחירים עולים ואז נדרשת העלאת ריבית בכדי לשמור על יציבות המחירים. מכאן ניתן להסיק שאם וכאשר הריבית עולה, מרבית התנאים מתקיימים. ואכן, הנתונים בארה"ב מצביעים על צמיחה יציבה יחסית אם כי חלשה מהרצוי. האבטלה ירדה לשפל (למרות שקיימת עדיין בעיה של השתתפות נמוכה בכוח העבודה ואחוז גבוה של משרות חלקיות), מחירי הבתים בעליה אך אינפלציה משמעותית טרם הגיעה. לכן, ה-FED מתכנן לעלות את הריבית אך בקצב מתון ומדוד מאוד.

למרות שתמונת המצב הכלכלית כיום שונה מהמצב ששרר לפני עשור, אפשר ללמוד משהו מתגובת שוק המניות למהלך עליית הריבית לאחר המשבר של שנת 2000. בארה"ב הריבית ירדה לכ-1% והחלה לעלות באמצע 2004 ועד אמצע 2007 (אז התחילו הסימנים הראשונים של משבר הסאב-פריים). בתקופה זו רשמו מדדי המניות בארה"ב ובעולם עליות שערים משמעותיות. הסיבה נעוצה בכך שאכן אחרי משבר שנמשך כ-3 שנים המצב החל להשתפר והשוק ראה בהעלאות הריבית צעד טוב, נכון ומעודד, מכיוון שהנתונים תמכו בהעלאות ריבית.

על פי כל הנתונים, קיים סיכוי גבוה שהריבית תעלה בספטמבר או באוקטובר. יותר מכך, השוק מוכן להעלאת הריבית ואם עד לפני מספר חודשים השאלה היתה האם נגידת ה-FED תעלה או לא תעלה את הריבית, עכשיו השאלה היא מתי. הבנק המרכזי השקיע בחודשים האחרונים מאמצים רבים להכין את שוק ההון לסבירות של עליות ריבית מתונות ואכן שווקי ההון והחוב מוכנים לעליית הריבית. אם אכן הריבית תעלה בקצב ובמועד הצפוי לא צפויים בשווקים זעזועים משמעותיים. לחילופין, סטייה של הבנק המרכזי מהקצב שהשוק צופה תדרוש התאמת מחירים למציאות החדשה.

המצב בארץ שונה מאוד. אנו מעריכים כי יעברו עוד חודשים ארוכים עד שבישראל יבשילו התנאים להעלאת ריבית. בינתיים המצב באירופה רק הולך ומתדרדר ושם כבר מפסיקים לשאול "מתי הריבית תעלה", מתחילים לשאול "האם…"?. זה המקום להזכיר שאירופה היא שותפת הסחר העיקרית של ישראל, לכן מצב המאקרו תלוי באירופה לא פחות מאשר בארה"ב. בקיצור, הריבית בישראל לא תעלה בחודשים הקרובים ובאירופה זה ייקח שנים. לסיכום, אין סיבה לחשוש מעליית ריבית מתונה בארה"ב, ונראה ששוק ההון מפנים את זה.

מאקרו בישראל

לראשונה העובד הממוצע בישראל מרווח מעל 10,000 ₪ לחודש, כך לפי הנתונים של הלמ"ס. בכלל, הצריכה הפרטית היא נקודת האור הכמעט יחידה בצמיחת התוצר בישראל. היצוא נחלש, ההשקעות התייבשו, רק הצרכן הישראלי שנהנה מאוד בשוק עבודה גואה סוחב על גבו את המשק. כאשר מחד השכר והתעסוקה עולים ומאידך הריבית בשפל, לא פלא שהרכישות בכרטיסי אשראי עולות מחודש לחודש. גם שוק הנדל"ן רותח מאותן סיבות בדיוק. החודש נרשם שיא של 97.3 אלף דירות הנמצאות כרגע בתהליך בניה, זהו המספר הגבוה ביותר מאז 1997.

לרגל ראש השנה – נתונים על האוכלוסיה בישראל

  • 8.412 מיליון תושבים, גידול של 1.9% בהשוואה לשנה שעברה.
  • 6.3 מיליון יהודים, כ- 74.9% מהאוכלוסיה. כ-21% ערבים וכ-4% אחרים.
  • על פי התחזית של הלמ"ס עד 2025-2030 אוכלוסיית ישראל תגיע ל-10 מיליון תושבים.
  • בשנה האחרונה נולדו בישראל 168 אלף תינוקות.
  • השנה עלו לישראל 28 אלף עולים חדשים בעיקר מאוקראינה (כ-26%), מצרפת (כ-25%), מרוסיה (כ-21%)  ומארה"ב (כ-9%).

שנה טובה וחג שמח.

לשירותכם תמיד, בוריס ליפשיץ

boris@itronot.co.il

09-8843616


אין לראות בניתוח זה ייעוץ לביצוע פעולות בנייר הערך ו/או החזקה של הנייר ו/או כל נכס פיננסי אחר המוזכר במכתב. הניתוח וכן המידע הנכלל במכתב איננו מהווה בשום צורה תחליף לייעוץ השקעות המותאם לצרכי הלקוח. יתרונות פיננסיים עשויה לפעול אף בניגוד למוזכר במכתב.
השירות-שלנו
היתרונות-שלנו
מה חדש?

סקירות מהמחלקה הכלכלית של יתרונות פיננסיים

  • וירוס הקורונה הסיני

    ללקוחות יתרונות פיננסיים שלום רב, הישמר והיזהר כאשר אתה מעלעל בספר העוסק בנושאי בריאות – אתה עלול למות משגיאת דפוס. – מרק טווין. בכל אתרי החדשות הכלכליים מנסים להשוות בין אירועי הסארס ומגפות אחרות לוירוס הקורונה. מנסיוני, לא ניתן להשוות … להמשיך לקרוא

  • יצירת קשר

    לקביעת פגישת הכרות ללא התחייבות,
    השאירו פרטים ונתקשר:
    שם:
    טלפון:
    מייל: