צרו קשר
09-8843616

סקירה כלכלית 08/10/215

שוק אגרות החוב בישראל

ברוב תיקי ההשקעות, אפיק אגרות החוב הקונצרניות תופס את הנתח הגדול ביותר. בתקופה האחרונה שוק ההון, בארץ ובעולם, עבר טלטלה משמעותית וכרגיל נוצרו בשוק הרבה הזדמנויות השקעה מעניינות. בגלל התנודתיות הגבוהה, המניות זוכות לתשומת לב רבה. עם זאת, הרווחים הסולידיים המשמעותיים מסתתרים דווקא באגרות החוב.

כאשר אנו בוחנים השקעה באגרת חוב קונצרנית, ההחלטה מתקבלת על פי מספר רב של פרמטרים, אך החשובים ביותר הם יכולת החברה להחזיר את הכסף והתשואה שאנו עתידים לקבל בעבור ההשקעה. בשלב הראשון, ניתן לבחון את דירוג האשראי של החברה. חברות גדולות, יציבות, כאלה שאין ספק משמעותי לגבי יכולת החזר החוב שלהן מקבלות דירוג A ומעלה (מדירוג A עד דירוג AAA שנחשב חסר סיכון).

בבואנו לבצע השקעה, יש לבחון בין אלטרנטיבות השונות ולכן זו נקודת ההתחלה הנכונה לכל דיון על אגרות חוב. היום, הריבית על פיקדונות בבנקים עומדת על שברירי האחוז ובאגרות חוב ממשלתיות לתקופה של 5 שנים הריבית עומדת על פחות מ-1% לשנה. צפי האינפלציה לשנתיים הקרובות עומד על קרוב לאפס כך שהסבירות לעליית ריבית בטווח הנראה לעיין, קלושה. בקיצור, אין ריבית סולידית בישראל ולא תהייה ברבעונים הקרובים.

עכשיו חזרה לאגרות חוב קונצרניות. כיום התשואה באגרות חוב בעלות דירוג A גבוהה בכ-3% מאגרות חוב ממשלתיות. בחישוב פשוט, אג"ח ממשלתי לחמש שנים מניבה במצטבר 5% (1% לכל שנה) ואג"ח קונצרני בדירוג A מניבה במצטבר 20% (4% לשנה בחמש השנים הקרובות).

אם נשקיע בסל של אגרות חוב בדירוג A נרוויח תשואה שהיא פי 4 מהשקעה באגרות חוב ממשלתיות. ולא רק זאת, אנו נרוויח תשואה עודפת אפילו בתרחיש קיצוני שבו 15% מהחברות שנשקיע בהם יגיעו לחדלות פירעון. חשוב לזכור כי 15% שיעור חדלות פירעון בקרב חברות שמדורגות A ומעלה לא קרה מעולם. גם במשבר של 2008 שיעור הסדרי החוב היה רחוק מאוד מ-15%. מה גם ששיעור חדלות הפירעון בעולם שבו האשראי כל כך זול, נמוך מהרגיל.

ברור שאי אפשר להתעלם מהסיכונים. יש חברות שמדורגות A ובעצם מצבן פחות טוב מכך והדירוג טרם ירד, או לחילופין יתכן כי בשנים בקרובות מצבן העסקי יורע. קיים סיכון כי הריבית תעלה ומהר ופשוט תהפוך את האלטרנטיבה לפחות אטרקטיבית. יש עוד מגוון סיכונים כגון תנודתיות, נזילות ועוד.

בשורה התחתונה, למשקיע יש אפשרות להפקיד את הכסף בבנק ללא תמורה, להלוות למדינה בריבית נמוכה או להלוות לתאגיד ענק ולקבל פי 4 בתמורה לסיכון. בתקופה הנוכחית נראה שמשוואת הסיכון סיכוי היא לטובת אגרות החוב הקונצרניות, בעיקר כחלופה לחיסכון סולידי.

סופ"ש נפלא.

לשירותכם תמיד, בוריס ליפשיץ

boris@itronot.co.il

09-8843616


אין לראות בניתוח זה ייעוץ לביצוע פעולות בנייר הערך ו/או החזקה של הנייר ו/או כל נכס פיננסי אחר המוזכר במכתב. הניתוח וכן המידע הנכלל במכתב איננו מהווה בשום צורה תחליף לייעוץ השקעות המותאם לצרכי הלקוח. יתרונות פיננסיים עשויה לפעול אף בניגוד למוזכר במכתב.
השירות-שלנו
היתרונות-שלנו
מה חדש?

סקירות מהמחלקה הכלכלית של יתרונות פיננסיים

  • וירוס הקורונה הסיני

    ללקוחות יתרונות פיננסיים שלום רב, הישמר והיזהר כאשר אתה מעלעל בספר העוסק בנושאי בריאות – אתה עלול למות משגיאת דפוס. – מרק טווין. בכל אתרי החדשות הכלכליים מנסים להשוות בין אירועי הסארס ומגפות אחרות לוירוס הקורונה. מנסיוני, לא ניתן להשוות … להמשיך לקרוא

  • יצירת קשר

    לקביעת פגישת הכרות ללא התחייבות,
    השאירו פרטים ונתקשר:
    שם:
    טלפון:
    מייל: