צרו קשר
09-8843616

סקירה כלכלית 15/10/2015

מאקרו מאקרו מאקרו

מכיוון שבסקירה הקודמת לא כתבתי כלום על מצב המאקרו, החלטתי הפעם "לפצות" אתכם ולכתוב על הנושא בהרחבה. בנק ישראל תיאר את מצב המאקרו בפרוטוקולים של הוועדה המוניטרית שפורסמו השבוע (אלו חלקים נבחרים מהפרוטוקולים וההדגשות לא במקור):

האינדיקטורים שנוספו החודש תומכים בהערכה כי המשק צומח בקצב מתון…. נתוני סחר החוץ מצביעים על התאוששות מסוימת ברבעון השלישי, אך לאורך זמן מגמת היעדר הגידול ביצוא, כמו גם בהשקעות, מדאיגה. תחזית הצמיחה של חטיבת המחקר לשנים 2016 ,2015 הופחתה ב – 0.4 נק' אחוז לכל אחת מהשנים, ועומדת היום על 2.6 ו-3.3 אחוזים, בהתאמה.

מתרבים הסימנים להאטה בקצב הצמיחה של הכלכלה העולמית, בדגש על סין ומשקים מתעוררים אחרים. באירופה ובארה"ב נמשכת התאוששות מתונה…. האינפלציה במדינות רבות ממשיכה להתמתן. המדיניות המוניטרית במשקים העיקריים נותרה מאוד מרחיבה, ונמשכת אי הודאות לגבי מועד תחילת העלאת הריבית בארה"ב.

התפתחות שער החליפין מתחילת השנה מקשה על צמיחת היצוא והמגזר הסחיר, ומעכבת את חזרת האינפלציה אל תוך היעד.

הפעילות הערה בשוק הדיור נמשכה גם החודש, ובאה לידי ביטוי בהיקף גבוה במיוחד של מכירת דירות חדשות, ובהאצה בקצב עליית המחירים, אשר עלו ב-12 החודשים האחרונים בכ-6%.

ועכשיו ההודעה של בנק ישראל בעברית מדוברת: "המצב לא משהו. חשבנו שיהיה יותר טוב אבל נראה שקצת טעינו. אנחנו מודאגים כי זה לא משתפר בקצב שחשבנו שזה ישתפר. בנוסף, זו בעיה כלל עולמית, לא רק אצלינו. השקל מתחזק ומקשה על המשק ולכן אין אינפלציה אבל אנחנו בוחרים לא לעשות כלום כי הורדת ריבית תנפח עוד יותר את בועת הנדל"ן. בקיצור, נתקענו."

אכן המגמה של החודשים האחרונים נמשכת: עליה בכמות המשרות הפנויות (יותר מעסיקים מחפשים יותר עובדים), השכר הממוצע בעליה ובגלל הריבית הנמוכה המשפחות מבזבזות יותר ויותר. השבוע פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי הרכישות בכרטיסי אשראי עלו בקיץ (יוני-אוגוסט) בכ-10%. בקיצור שוק העבודה והצריכה הפרטית במצב טוב. מצד שני ביצוא ובהשקעות יש בעיה. השבוע פורסם "סקר הערכת מגמות בעסקים" של הלמ"ס: בתעשייה יש צפי לירידה בהיקף ההזמנות בארץ והזמנות ליצוא. בתעשייה המסורתית נרשמה ירידה בתפוקה. נקודת האור היא ענף המסחר ששם ההאטה פחות מורגשת וענף הטכנולוגיה העילית (ההייטק) ששם דווקא חלה עליה קלה בתפוקה. כאשר מחברים את כל הנתונים ביחד, למרות העליה בשכר ובצריכה, הצמיחה המקומית חלשה ואינפלציה אין.

נשמע קצת פאסימי ולכן זה המקום להזכיר שהקשר בין שוק ההון למאקרו הוא פחות חזק מכפי שנהוג לחשוב. אולי הדוגמה הטובה ביותר היא 2003-2004 שבהן האינפלציה המצטברת היתה שלילית והצמיחה המצטברת היתה נמוכה מהיום והשוק עלה במעל 100%. עם זאת, המצב המאקרו כלכלי כן מעיד על כך שהריבית הנמוכה הולכת להישאר אתנו לתקופה ארוכה מאוד. יותר ממה שחשבו עד הרבעון הנוכחי. על אגרות חוב כתבתי בהרחבה בסקירה הקודמת, הסקירה הבאה תוקדש למניות.

מוזמנים לשלוח שאלות ואשמח להתייחס.

סופ"ש נפלא.

לשירותכם תמיד, בוריס ליפשיץ

boris@itronot.co.il

09-8843616


אין לראות בניתוח זה ייעוץ לביצוע פעולות בנייר הערך ו/או החזקה של הנייר ו/או כל נכס פיננסי אחר המוזכר במכתב. הניתוח וכן המידע הנכלל במכתב איננו מהווה בשום צורה תחליף לייעוץ השקעות המותאם לצרכי הלקוח. יתרונות פיננסיים עשויה לפעול אף בניגוד למוזכר במכתב.
השירות-שלנו
היתרונות-שלנו
מה חדש?

סקירות מהמחלקה הכלכלית של יתרונות פיננסיים

  • וירוס הקורונה הסיני

    ללקוחות יתרונות פיננסיים שלום רב, הישמר והיזהר כאשר אתה מעלעל בספר העוסק בנושאי בריאות – אתה עלול למות משגיאת דפוס. – מרק טווין. בכל אתרי החדשות הכלכליים מנסים להשוות בין אירועי הסארס ומגפות אחרות לוירוס הקורונה. מנסיוני, לא ניתן להשוות … להמשיך לקרוא

  • יצירת קשר

    לקביעת פגישת הכרות ללא התחייבות,
    השאירו פרטים ונתקשר:
    שם:
    טלפון:
    מייל: