צרו קשר
09-8843616

יתרון מאי יוני 2011

מאי-יוני 11

לקוראי היתרון שלום רב,

תחזיות פסימיות נוטות להיתפס כרציניות יותר. אנשים בעלי דעות אופטימיות תמיד ייתפסו כפחות רציניים. ז"א אם הייתי כותב לכם "העתיד נראה עגום. הצמיחה אומנם הייתה חזקה ברבעונים האחרונים אך אין סיכוי שהמצב הזה יימשך לאורך זמן. אנו צופים ירידה בקצב הצמיחה בעקבות אירועים שליליים במזרח התיכון, יפן, קריסת כלכלות באירופה ואיך לא – ספטמבר! בו יכריזו הפלסטינים על הקמת מדינה ויבודדו את ישראל מהעולם. כל אלו גורמים לי לחשוב שמכשול אדיר עומד בדרכה של כלכלת ישראל ברבעונים הקרובים ואנו מורידים את תחזיות הצמיחה." – אז הייתם חושבים שאני רציני. לעומת זאת אם אכתוב : "כלכלת ישראל נמצאת במסלול צמיחה אדיר, האבטלה נמוכה והביקוש לידיים עובדות אינו בא על סיפוקו. קצב הצמיחה הגבוה יישאר בעקבות חדירה של יצואנים לשווקים חדשים בעולם ולמרות ירידת שער החליפין הייצוא הישראלי צמח מתחילת השנה ב 13%. קצב עליית

מחירי הנדל"ן ימותן ואף ייבלם מה שיוריד לחצים אינפלציוניים ובכך יתאפשר לנגיד לא להעלות את הריבית בקצב מואץ בעתיד הקרוב. נתוני המאקרו מאפשרים לנו רק לצפות לדוחות טובים יותר של החברות ובעקבות זאת אנו ממליצים להמשיך ולהחזיק במניותיהן. הלחץ שנובע מבעיות אזוריות כלל אינו משפיע על המצב המאקרו כלכלי שלנו. לגבי ספטמבר – אין שום סיכוי שהכרזה חד צדדית על מדינה גם אם תעבור באו"ם תשנה כהוא זה את מצבה של ישראל בעולם מבחינה עסקית. וכמובן בואו לא נשכח את מצבורי הגז." – על תחזית כזו יגידו שאני אופטימיסט, שאני לא לוקח בחשבון את הסכנות ושאולי אני אפילו נאיבי. הבלים.

אם הייתי אומר לכם לפני חמש שנים שיהיה משבר כלכלי כל עולמי שישאיר עקבות של עשור על כלכלות העולם, ושישראל לא תרגיש בו ותצא ממנו מחוזקת עם צמיחת תוצר גבוהה מאי פעם, הייתם אומרים עלי שאני אידיוט – אבל עובדה. זה מה שקרה, ואני גם כתבתי על זה. על כושר ההסתגלות של המשק הקטן, על הגמישות שלו, על יכולת התגובה המיידית שלו לזעזועים באופן שהוא איננו נפגע מהם באורח קיצוני. (בדיוק מה שאני חושב על בתי השקעות קטנים…). יחד עם זאת, גם אז כתבתי – אנשים לוקחים ברצינות רק תחזיות פסימיות, תחזיות אופטימיות משום מה נתפסות כמקולקלות ביסודן.

לעניינינו.

שוק המניות

שוק המניות נסחר בדשדוש עמוק ובאופן כללי רחוק מרמות השיא ב כ 10%. זאת, בניגוד למגמה חיובית ששררה בעולם ברבעון האחרון. הסיבה לכך היא ככל הנראה החששות הגיאופוליטיים/ביטחוניים של המשקיעים. מבחינה כלכלית, מצב המשק הישראלי מצוין. האבטלה בשפל היסטורי, נתוני הצמיחה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נתונים המפורסמים תדיר על ידי בנק ישראל ואמון הצרכנים בארץ גבוהים כולם. אנו גם צופים המשך דיווחים חיוביים מהחברות לגבי הרבעון הראשון. עם זאת, אין לנו ספק שהאירועים הביטחוניים והמצב המדיני בו שרויה מדינת ישראל, אינם מהווים סביבה חיובית לבורסת המניות. מניסיוני, מצבי רוח כאלו אין בהם להשפיע באמת ולאורך זמן על מחיר המניות, בסופו של דבר, הערך שהחברות מייצרות וסביבת הריבית הנמוכה מנגד יביאו לעליית מחיריהן. בשוק המניות, סבלנות היא המפתח להצלחה לאורך זמן. לעיתים ייתכן מצב שבו לאורך זמן ערך הנכסים בשוק מתרחק מערכו הכלכלי בעיקר מסיבות כאלו של מצב רוח, תקופות כאלו אינן מוגבלות בזמן. עם זאת, חשוב מאד בזמן כזה להחזיק את המניות מכיוון שיציאה ממצב כזה למצב שבו התמחור יהיה ראוי יותר, עשוי להיות חד וקצר מאד. אגב, עידוד להשקפה זו אני מוצא ברכישות עקביות שמבצעים בעלי העניין המרכזיים של החברות בבורסה שלאורך הירידות ממשיכים לאסוף מניות ולהגדיל את החזקתם בהם. אם כך אנו מחליטים להמשיך ולהחזיק ברכיב מניות מלא המתאים לכל לקוח ולקוח לפי מאפייניו הפיננסיים.

שוק אגרות החוב

בזמן שסביבת הריבית צפויה לעלות יש קושי לייצר רווחים באפיק האגחי. שכן קניית אג"ח היא קיבוע ריבית לטווח ארוך, עסקה שהופכת לנחותה בכל פעם שהנגיד מעלה את הריבית קצרת הטווח. יחד עם זאת, מספר לא רב של אגרות חוב של חברות טובות כבר מגלמות במחיריהן עליית ריבית ולהערכתנו, נסחרות בתנאים טובים. אז נכון, רווחי הון גבוהים לא נקבל, אבל ריבית מצוינת כן! כך שאגרות חוב קונצרניות בעלות משך חיים של כ3-5 שנים נותנות תשואה טובה ועדיפה על פני מכשירים קצרים. לגבי תחזיות האינפלציה, אלו נמצאות בשיא, אני חושב שבלימה במחירי הסחורות בעולם(כפי שקרתה בשבועיים האחרונים) וריסון עליות מחירי הנדל"ן בארץ עשויים למתן את תחזיות האינפלציה – כך שהמלצתנו היא לשבת דווקא על אגרות חוב שקליות, כאלו שאינן צמודות למדד ולא תיפגענה במידה והאינפלציה תדעך.

שוק המט"ח

בבואנו לבחון את ההתפתחויות העתידיות בשער החליפין עלינו להבין שהתערבות בנק ישראל במסחר במט"ח משנה את התמונה מקצה אל קצה באופן תדיר. לא ניתן לדעת אילו קלפים נוספים מחזיק בנק ישראל בשרוול אבל ניתן לראות שבכל פעם שמגיע שער החליפין מול הדולר לשער של 3.3-3.4 פישר מתערב במסחר בהיקפים גדולים. ללא התערבויות אלו להערכתי הדולר היה שווה היום 2.5 ₪ ואף פחות. כלכלת ארה"ב עדיין מדשדשת בביצה עמוקה ומרחפים מעליה סיכונים רבים כגון צמיחה איטית חוב ענק ואף הורדת דירוג מצד סוכנויות דירוג האשראי העולמיות. אי לכך אנו ממליצים לא להיחשף למט"ח כלל. כמעט כל רווח שייוצר מעבר לים יתקזז עם היחלשות המטבע, פישר לא יכול לקנות דולרים לנצח. במידה וישתנה משהו במאזן הכוחות הזה – נעדכן.

לסיכום

בשוק המניות אופטימיות זהירה לאור הירידות האחרונות שכבר ממצות להערכתנו את החדשות הרעות בתחום המדיני בטחוני והצמדות לאפיקים שקליים לטווח בינוני באפיק הסולידי.

שיהיה לנו בהצלחה.

כתב – עופר אקסלרוד. תמכו והוסיפו – בוריס ליפשיץ וליאון ליכט,הסכים על כל מילה – אלכס, בדקה איות ופיסוק– נטע.

בהצלחה לנו,
עופר אקסלרוד.

הערות, תגובות, טענות או תשבוחות לכאן – ofer@itronot.co.il


אין לראות בניתוח זה ייעוץ לביצוע פעולות בנייר הערך ו/או החזקה של הנייר ו/או כל נכס פיננסי אחר המוזכר במכתב. הניתוח וכן המידע הנכלל במכתב איננו מהווה בשום צורה תחליף לייעוץ השקעות המותאם לצרכי הלקוח. יתרונות פיננסיים עשויה לפעול אף בניגוד למוזכר במכתב.
השירות-שלנו
היתרונות-שלנו
מה חדש?

סקירות מהמחלקה הכלכלית של יתרונות פיננסיים

  • וירוס הקורונה הסיני

    ללקוחות יתרונות פיננסיים שלום רב, הישמר והיזהר כאשר אתה מעלעל בספר העוסק בנושאי בריאות – אתה עלול למות משגיאת דפוס. – מרק טווין. בכל אתרי החדשות הכלכליים מנסים להשוות בין אירועי הסארס ומגפות אחרות לוירוס הקורונה. מנסיוני, לא ניתן להשוות … להמשיך לקרוא

  • יצירת קשר

    לקביעת פגישת הכרות ללא התחייבות,
    השאירו פרטים ונתקשר:
    שם:
    טלפון:
    מייל: