צרו קשר
09-8843616

יתרון נובמבר 2012

לקוראי היתרון שלום רב.

במהלך החודש האחרון, פורסם מחקר ענק שמקיף מספר מכוני מחקר בעולם, מיפן, משוויץ ומארה"ב ובמעט מילים אסכם אותו כך: תחזיות קודרות גורמות לפאניקה והן הגורם לירידות בשווקים ולא מצב הכלכלה. באמת?

אני כבר כותב כאן יותר משנתיים שמצב החברות טוב, רזה ומוכן למשברים שונים הן בבנקים והן בתעשייה. כמו כן אני מזהיר כבר שנה שהמחירים זולים בלי כל קשר למצב הכלכלות. גם אוטו אחרי תאונה שווה משהו, לא? אך את הציבור כאוסף של פרטים לא רק שזה לא מעניין, הוא גם לא נגיש למחקר מקצועי ובעיקר מושפע מהתקשורת. והתקשורת בכלל ובישראל בפרט – אינן אמינות, מוטות ולא מקצועיות בעליל. אז אני מטיף כבר שנתיים נגד התקשורת כגורם המשפיע על המצב רוח הכלכלי של הציבור, אבל לי יש רק 500 קוראים ולעיתון הארץ קצת יותר…אבל אני נושף בעורפו. J

וככה באים חודשיים, שבהם, אחרי שהציבור המשקיע את זמנו בקריאת עיתונים סיים למכור את מרבית המניות שברשותו, בא השוק ומבצע מהלך עליות מהיר ואלים! מניית בנק דיסקונט שלא הפסקתי לכתוב עליה ועל מחירה הזול במשך חצי שנה, ביצעה מהלך עליות של 50% בחודשיים. בחודשיים!!! מניית בנק הפועלים כ40%. מניית כלל עסקי ביטוח זינקה מהתחתית כ 70%!!! והרשימה ארוכה. ומי המפסיד העיקרי? ניחשתם נכון. זה הציבור שמשקיע הרבה בקריאת עיתונים ומעט בביקורת. הוא המפסיד הגדול. מי הרוויח? כרגיל – בעלי העניין שקנו את מניותיהם בשנה האחרונה ללא הפסק והברוקרים שמרוויחים מעמלות. הציבור כהרגלו, ירוץ בעוד שנה לאסוף במחיר גבוה את המניות שזרק בנזיד עדשים.

נקודות למחשבה:

♦ הנגיד הוריד את הריבית החודש בעוד 0.25 נקודת אחוז. הוא מעודד כך את מהירות הכסף במחזור ומפחית את הרצון של הציבור לחסוך. כמו גם, מקל את יכולתם של המלווים לגייס כסף. צעד זה הוא צעד מובהק לתמרץ כלכלה. אנו צופים שתהיה לו השפעה חיובית על שוק המניות והשפעה חיובית על שוק אגרות החוב הקונצרניות, שכן שם עדיין יש ריביות יפות לקבל בתמורה לסיכון קטן יחסית.

♦ למרות מהלך העליות בשוק המניות, מרבית המניות נסחרות במחירים זולים ויש להן לאן לעלות. מה שעלול להקשות עליהן הוא : הדרדרות בכלכלה האירופאית (סבירות נמוכה), הדרדרות בכלכלת סין (סבירות נמוכה), מלחמה אזורית (סבירות נמוכה מאד) ונפילה מצוק פיסקאלי (לא יקרה).

♦ מה זה הצוק הפיסקאלי הזה? שוב, ברווז עיתונאי מדהים שמכר לא מעט כתבות. בגדול, מדובר על חזרה של משטר המס לפני החקיקה הזמנית של הנשיא בוש שתביא לעליה מהותית בכל סעיפי המס. להערכתנו,בסבירות גבוה מאד, עד סוף השנה ייערך הסכם בין שתי המפלגות הגדולות לגבי משטר המיסים מ-2013 ולכל הפחות תינתן הארכה בת שנה למשטר המס הקיים. כמו הרבה ברווזים עיתונאיים אחרים – גם הוא ילך בדרך כל ברווז.

♦ בהנחה שכלכלת אירופה תציג התאוששות מעבר למה שצפויה ברבעון ראשון 2013, תהיה לכך השלכה חיובית מהותית על השווקים. הציבור היום מתמחר במחירי המניות הרבה יותר תסריטים פסימיים מאופטימיים. הפתעות חיוביות תהיינה בעלות השפעה חיובית מאד (הרבה מעבר לצפיות) על שוקי המניות החבוטים.

 

לסיכום: מניסיוני ארוך השנים, בעוצמה הזו שחזינו בה בחודש האחרון בשוקי המניות, בעוצמה הזו מתחיל מהלך ארוך טווח בשווקים. זה הזמן להסיט כספים ששכבו באפיקים סולידיים לחלוטין (בונקר) אל השווקים בעלי הסיכון. יתרה מכך, האפיקים הסולידיים ביותר כגון פיקדונות ואגרות חוב ממשלתיות לטווחים קצרים – נושאים היום ריבית ריאלית שלילית ומהווים סוג של בועת מחירים מסוכנת.

"זה אבסורד לחשוב שהציבור יכול להרוויח כסף מתחזיות שמפורסמות בשוק" – בנג'מין גרהאם, אבי תורת השקעות הערך.

שיהיה לנו בהצלחה.

עופר אקסלרוד וצוות יתרונות פיננסיים.

הערות, תגובות, תלונות, שאלות, טענות או תשבחות לכאן – ofer@itronot.co.il


אין לראות בניתוח זה ייעוץ לביצוע פעולות בנייר הערך ו/או החזקה של הנייר ו/או כל נכס פיננסי אחר המוזכר במכתב. הניתוח וכן המידע הנכלל במכתב איננו מהווה בשום צורה תחליף לייעוץ השקעות המותאם לצרכי הלקוח. יתרונות פיננסיים עשויה לפעול אף בניגוד למוזכר במכתב.
השירות-שלנו
היתרונות-שלנו
מה חדש?

סקירות מהמחלקה הכלכלית של יתרונות פיננסיים

  • וירוס הקורונה הסיני

    ללקוחות יתרונות פיננסיים שלום רב, הישמר והיזהר כאשר אתה מעלעל בספר העוסק בנושאי בריאות – אתה עלול למות משגיאת דפוס. – מרק טווין. בכל אתרי החדשות הכלכליים מנסים להשוות בין אירועי הסארס ומגפות אחרות לוירוס הקורונה. מנסיוני, לא ניתן להשוות … להמשיך לקרוא

  • יצירת קשר

    לקביעת פגישת הכרות ללא התחייבות,
    השאירו פרטים ונתקשר:
    שם:
    טלפון:
    מייל: