צרו קשר
09-8843616

סקירה כלכלית 20/08/2015

מס רווחי הון

מחלקת המחקר של בנק ישראל פרסמה השבוע מחקר מעניין על ההשפעה של מס רווחי הון על הבורסה ועל ניירות הערך. ראשית, קובע המחקר כי למס על רווחי ההון ובעיקר לגובה המס יש השפעה על העדפה של אפיקי השקעה שונים. במילים אחרות, משקיעים בוחרים לפי תשואה נטו ולא לפי תשואה ברוטו. מכאן נובע, כי לניירות ערך או נכסים הממוסים בשיעורי מס שונים תמחור שונה בעיניי המשקיעים אשר עתידים לשלם מס בגינן. שנית, עליית המס על רווחי הון מ 20% ל-25% לא הגדילה את גביית המס של המדינה.

המשמעות היא שהעלאת המס שבוצעה לפני כשלוש שנים, לא רק שלא העשירה את קופת המדינה אלא דחפה משקיעים להעדיף אפיקי השקעה אחרים על פני הבורסה. האפיק הנגיש הבא אחרי מניות ואגרות חוב הוא הנדל"ן ובכך המחוקק טעה פעמיים: הדיר משקיעים משוק ההון ושלח אותם אל עבר בועת הנדל"ן וכשל מלהגדיל את הקופה הציבורית. למרות המסכנות של המחקר, וכאן המקום לציין כי לבנק ישראל ולנגידה תפקיד חשוב בייעוץ כלכלי לממשלה, התבטא השבוע יואל נווה הכלכלן הראשי במשרד האוצר כי הורדת המס על הבורסה לא עומדת על הפרק. חבל.

הפתרון הוא להשוות את שיעורי המס בין האפיקים השונים. להוריד את המס על בורסה ולהעלות את המס על הנדל"ן. צעדים אלו יסייעו למשק בשלושה אופנים:

א.      האטרקטיביות של השקעה בבורסה תעלה.

ב.       האטרקטיביות של השקעה בנדל"ן (רכישה של דירות וניפוח בועת הנדל"ן) תרד.

ג.        המס יפסיק להיות שיקול בהעדפת השקעה בין נדל"ן לשוק ההון ובכך השיקולים שישלטו בקבלת ההחלטה יחזרו להיות מקצועיים נטו – העדפת ההשקעה.

מאקרו בישראל ובכלל

השבוע נראה כי חל מפנה במגמת נתוני המאקרו ולא באופן חיובי. לאחר שהתרגלנו לקצב צמיחה של 2%-3% לשנה, פרסמה הלמ"ס כי ברבעון השני של השנה המשק צמח בקצב שנתי של 0.3% בלבד. זה נמוך, אפילו נמוך מאוד. כאשר צוללים לעומק המספרים מגלים את התמונה הבאה: הצריכה הפרטית ממשיכה לגדול אך בקצב נמוך מבעבר וכן ההאטה ביצוא ובהשקעות נמשכת. אם לא תתהפך המגמה, הקיטון ביצוא יוביל בסופו של דבר לפגיעה בשוק העבודה ופגיעה בצריכה הפרטית. ירידה בהיקף ההשקעות מובילה לאורך זמן לירידה בצמיחה העתידית, כי ללא השקעה אין צמיחה.

בד בבד בנק ישראל פרסם כי התחזית של החזאים ושוק ההון לגבי האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים עומדת על 0.7%, מתחת ליעד האינפלציה הנמצא בטווח של 1%-3%.

מצד אחד זה אומר שאין מה לדבר על העלאות ריבית. וגם אם הריבית בארה"ב תעלה במועד המתוכנן, הסבירות לעליית ריבית בישראל היא אפסית. מצד שני הדולר והאירו קפצו השבוע ב 1.8% ו-2.6% בהתאמה. להערכתנו בנק ישראל ימתין עם שינויים בריבית אך הרחבה כמותית שלא באמצעות ריבית חזרה להיות אופציה אפשרית.

בעולם, הנפט ממשיך לרדת וכמעט חוצה את רף 40 הדולרים לחבית. במקביל, השווקים האסיה בכלל ובסין בפרט ממשיכים לאבד גובה, אך נראה בשלב זה כי הירידות במזרח הרחוק לא גוררות את יתר העולם למפולת.

כך או כך, הלחץ מתחיל לתת אותותיו ומשקיעים בוחרים להגדיל את האחזקה שלהם באגרות חוב ממשלתיות ארוכות שהשלימו השבוע עליה של כ 2%.

מניות בפינצטה

אנו נמצאים בלב עונת הדוחות הכספיים לרבעון השני. מעכשיו ועד סוף החודש מדי יום עשרות חברות יפרסמו דוחות כספיים. זוהי תקופה קריטית למקבלי ההחלטות בשוק ההון. בתקופה זו נוצר המפגש בין החברות למשקיעים וניתן לאשש או לסתור תחזיות והנחות לגבי פעילות החברות. השבוע אני בוחר שלא להתייחס למניות ספציפיות אלא מעדיף שזה יהיה הנושא המרכזי של הסקירה הבאה.

סופ"ש נפלא.

לשירותכם תמיד, בוריס ליפשיץ

boris@itronot.co.il

09-8843616


אין לראות בניתוח זה ייעוץ לביצוע פעולות בנייר הערך ו/או החזקה של הנייר ו/או כל נכס פיננסי אחר המוזכר במכתב. הניתוח וכן המידע הנכלל במכתב איננו מהווה בשום צורה תחליף לייעוץ השקעות המותאם לצרכי הלקוח. יתרונות פיננסיים עשויה לפעול אף בניגוד למוזכר במכתב.
השירות-שלנו
היתרונות-שלנו
מה חדש?

סקירות מהמחלקה הכלכלית של יתרונות פיננסיים

  • וירוס הקורונה הסיני

    ללקוחות יתרונות פיננסיים שלום רב, הישמר והיזהר כאשר אתה מעלעל בספר העוסק בנושאי בריאות – אתה עלול למות משגיאת דפוס. – מרק טווין. בכל אתרי החדשות הכלכליים מנסים להשוות בין אירועי הסארס ומגפות אחרות לוירוס הקורונה. מנסיוני, לא ניתן להשוות … להמשיך לקרוא

  • יצירת קשר

    לקביעת פגישת הכרות ללא התחייבות,
    השאירו פרטים ונתקשר:
    שם:
    טלפון:
    מייל: