צרו קשר
09-8843616

יתרון אוגוסט 2011

קוראי היתרון שלום רב,

בתקופה הלא פשוטה שעוברת על שוק ההון הישראלי בשבועות האחרונים חשוב להבין מה בעצם קורה בשוק המניות.מחירי המניות יורדים בשבועות האחרונים ויש לתת את הדעת בנוגע למה שמשפיע עליהן. בקביעת מחירי המניות מעורבים שני גורמים, הגורם הכלכלי והגורם הפסיכולוגי.

הגורם הכלכלי הוא למעשה הערכת שווי כלכלי של חברה שהיא תהליך מקצועי בהגדרתו. תהליך זה מתבצע על ידי ניתוח דוחות החברות בעזרת הכרות עם הכללים החשבונאים וחישובים מתמטיים. בהקשר זה אנו טוענים כימרבית מחירי המניות בבורסה זולים ביחס למחירם הכלכלי. לדעה זו שותפים רוב הגורמים המקצועיים בשוק ההון, אותם גורמים שמוכרים לכם מהסקירות הקודמות בתור "הידיים החזקות". הם אינם מוכרים במחירים לא כלכליים. אז מי מוכר? הציבור.

הנתונים הכלכליים במשק הישראלי הם טובים. הדוחות שפורסמו עד כה מצביעים על עליה במכירות ורווחים גבוהים מהציפיות (באירופה, ארה"ב ובעיקר בישראל). נתוני המאקרו בכלכלה  הישראלית הם הטובים ביותר בעשורים האחרונים. כמו כן, עד כה 365 חברות מתוך 500 הגדולות בארה"ב הפתיעו בדוחות טובים מהצפוי.

כאן טמונה השאלה המרכזית, אם הגורמים הכלכליים כל כך טובים למה שוקי המניות יורדים? הם יורדים בגלל הגורם הפסיכולוגי, אותו גורם שמקצוענים יודעים לשים בצד או להתעלם ממנו כשצריך. הגורם הפסיכולוגי הוא זה הגורם למשקיעים הפרטיים להמשיך ולטעות בניהול כספם פעם אחר פעם.

שתי דוגמאות כדי לסבר את האוזן. הגורם הפסיכולוגי הוא האשם העיקרי בהפסדי הציבור כאשר קנו מניות היי-טק בשנת 2000 קרוב לשיא ונפלו איתן. הוא גם האשם בהפסדים של אלו אשר פדו את קרנות הפנסיה והגמל ב 2008 והפסידו פעמיים. פעם ראשונה כי שילמו מס כתוצאה מפדיון מוקדם ופעם שניה כי הפסידו את העליות החזקות שבאו לאחר מכן. היום, הגורם הפסיכולוגי הוא גם זה שמניע את הציבור לקנות דירות במחירים מוגזמים ולמכור מניות ללא אירוע או אופק שלילי באמת.

ישנן הטיות פסיכולוגיות רבות אשר גורמות לאנשים לקבל החלטות לא רציונאליות. דניאל כהנמן ועמוס טברסקי הם שני פסיכולוגים קוגניטיביים אשר קיבלו בשנת 2002 פרס נובל בכלכלה והיו אלה שפרצו את הדרך לתחום החדש והמאוד אופנתי – "כלכלה התנהגותית". באלפי מחקרים שבוצעו במהלך השנים ברחבי העולם הוכח שוב ושוב כי מעטים הם האנשים שמצליחים לקבל החלטות רציונאליות, בעיקר בתנאי אי וודאות. לדעתנו זה הגורם העיקרי המשפיע על הציבור למכור בשבועות האחרונים מכל הבא ליד מבלי להתייחס לנתונים הכלכליים. לא כי מר לוי מנתניה (גברת כהן מחדרה נמצאת כרגע באוהל המחאה ברוטשילד ולכן נמצא לה מחליף זמני) לא רוצה לדעת, אלא כי אין לו היכולת או הידע המקצועי הנדרש. הכוונה היא בעיקר למכירות דרך קרנות הנאמנות שהן קופסא סגורה ולציבור אין דרך לדעת מה מסתתר מאחורי השם "אוהל מדורג ללא סיכון ועם מניות 30/80 פרמיום!!!". הפחד מהלא נודע אוחז בציבור שכרגיל עושה את ההחלטה היחידה שהוא יודע לעשות, מבטל את אי הוודאות וחוזר למזומן.

אצלכם המצב שונה. אתם, כלקוחות יתרונות פיננסיים, מוגנים מפני הגורמים הפסיכולוגיים והאמוציונאליים על ידי גדר ביטחון – מנהלי תיקים מקצועיים. אנו שוקלים את כל השיקולים המקצועיים, הכלכליים והענייניים כדי למקסם את התשואה לטווח הארוך בתיקים המנוהלים על ידינו. את הסיכון הספציפי, המתאים לכל אחת ואחד, מכם אנו מתאימים בתהליך האפיון, ובהמשך מתוך הכרות אישית עם הצרכים הספציפיים של כל לקוח.

בתקופות כאלו בשוק ההון הפחד מצווה למכור ובתקופות הטובות תאוות הבצע אומרת לקנות. התוצאה, כמובן, היא קניה ביוקר ומכירה בזול, הפוך לכל הגיון כלכלי!

אבל מניסיוננו, היגיון מביא לרווחים בשוק ההון.

שיהיה לנו בהצלחה!

נכתב ע"י בוריס ליפשיץ. השגיח – עופר  אקסלרוד. תיקן ביצירתיות – ליאון ליכט.

הערות, תגובות, טענות או תשבוחות לכאן – ofer@itronot.co.il


אין לראות בניתוח זה ייעוץ לביצוע פעולות בנייר הערך ו/או החזקה של הנייר ו/או כל נכס פיננסי אחר המוזכר במכתב. הניתוח וכן המידע הנכלל במכתב איננו מהווה בשום צורה תחליף לייעוץ השקעות המותאם לצרכי הלקוח. יתרונות פיננסיים עשויה לפעול אף בניגוד למוזכר במכתב.
השירות-שלנו
היתרונות-שלנו
מה חדש?

סקירות מהמחלקה הכלכלית של יתרונות פיננסיים

  • וירוס הקורונה הסיני

    ללקוחות יתרונות פיננסיים שלום רב, הישמר והיזהר כאשר אתה מעלעל בספר העוסק בנושאי בריאות – אתה עלול למות משגיאת דפוס. – מרק טווין. בכל אתרי החדשות הכלכליים מנסים להשוות בין אירועי הסארס ומגפות אחרות לוירוס הקורונה. מנסיוני, לא ניתן להשוות … להמשיך לקרוא

  • יצירת קשר

    לקביעת פגישת הכרות ללא התחייבות,
    השאירו פרטים ונתקשר:
    שם:
    טלפון:
    מייל: