צרו קשר
09-8843616

יתרון מרץ 2012

לקוראי היתרון שלום רב.

הפעם אתם מקבלים את היתרון באיחור קל, בעיקר כיוון שרציתי להמתין להתפתחויות האחרונות ביוון ולהתייחס לכך. אז אם ראיתם את הכותרות בעיתונות הכלכלית ובין אם לא על פי ה-ISDA (ארגון למשתתפי סחר בנגזרים ועסקאות החלף) יוון הגיעה לחדלות פירעון. מה זה אומר?

 

כל אירוע שבו תאגיד או מדינה משנים את התנאים של בעלי אגרות החוב כגון, אי תשלום, דחיית מועד תשלום, או הסדר חוב (מרצון או בכפייה) מוגדר כחדלות פירעון. בפועל מחזיקי אגרות החוב של ממשלת יוון יקבלו אגרות חוב אחרות בסכום נמוך ממה שהובטח להם מלכתחילה. להכרזה זו יש את ההשלכה הבאה : מי שרכש CDS (חוזי ביטוח כנגד חדלות פירעון של יוון) יוכל לקבל את סכום הפוליסה. חוזי ביטוח אלו מעניקים פיצוי בסכום ידוע מראש למי שרכש ביטוח זה. לסיכומו של עניין הפוליסות עומדות על כ- 3.2 מיליארד דולר סכום נמוך ביחס למה שציפו בשוק. (זה טוב).

לעומת זאת, מי שחיכה בשנה האחרונה לקטסטרופה כלכלית שתגיע בעקבות חדלות פירעון – התבדה. וכמו כן, לאחר שהגיעה להסדר חוב כנדרש, תקבל מדינת יוון 130 מיליארד אירו, חבילת סיוע שאמורה לסייע לה לעמוד בהסדר החוב ולהרגיע את אירופה.

 

ולמה אני מספר לכם את כל זה? כי יש כאן שיעור חשוב מאוד שיש ללמוד והוא הקשר בין שוק ההון לכלכלה או במילים אחרות: הקשר בין ציפיות ותחזיות, להתרחשות האירועים עצמם.

s&p 500 index

הגרף לעיל מתאר את מדד S&P500 (המדד המוביל בבורסה בארה"ב) מתחילת 2011 ועד היום. הריבוע האדום הוא שבועיים של מסחר במהלכם הורידו סוכנויות הדירוג את דירוג האשראי של ארה"ב (שיא הפחד והפסימיות) והריבוע הירוק הוא העליות של שלושת החודשים האחרונים.

 

הרי זה לא מובן מאליו (ואפילו לא ממש הגיוני) שבעת שמודיעים על חדלות פירעון של מדינת יוון הבורסה בארה"ב כבר נמצאת מעל השיא הקודם. בעצם השוק הקדים בהרבה את האירוע עצמו (חדלות הפירעון) והגיב בעוצמה חדה כל כך שככל שהדברים הלכו והתבהרו השוק העצים את מהלך העליות ונכון להיום נמצא כבר מעל נקודת השיא הקודמת. וזאת ללמדנו, לא תמיד שוק ההון עובד במתאם לאירועים כלכליים. לעיתים, השוק מגיב בצורה שונה מאוד ממה שמצפים המשקיעים ובדיעבד ניתן לראות, ששבוע אחרי הורדת הדירוג, כאשר משבר החובות באירופה והחשש מפני חדלות פירעון היה בשיאו, הייתה הנקודה הטובה ביותר לרכישת מניות למשקיע הסובלני ולזה שהתנודתיות הגבוהה תואמת את יחסו לסיכון.

 

בזמן הזה שוק המניות בישראל נראה אחרת לגמרי:

TA25 index 032012

זהו גרף של מדד ת"א 25 מתחילת 2011 ועד היום. הריבוע האדום הוא אותם שבועיים של הורדת דירוג האשראי בארה"ב (תחילת אוגוסט) אך משם השוק ממשיך לדשדש בתנודתיות שהולכת ויורדת עם הזמן, בעצם ממשיך ללכת ימינה ומסרב לפתח מגמה.

איך יתכן ששוק המניות בחו"ל רשם עליות שערים בולטות כל כך ואנחנו עדיין באותה הנקודה שבה היינו באוגוסט? מצד אחד המשק מתרחב, הצמיחה ב-2011 הסתכמה ב 4.7%, האבטלה נמוכה מאוד ועומדת על 5.4%, מדדי היצוא, הייצור והפריון מצביעים על שיפור בכלכלה. מצד שני שוק המניות לא מגיב בחיוב.

הפחד מיוון כנראה כבר חלף, החשש שהולכים למיתון עולמי עמוק כבר מגולם במחירי השוק ויתכן שכלל לא יהיה מיתון, כיוון שהכלכלה בארה"ב מראה סימני התאוששות מהירים יותר מהצפוי. אז למה בכל זאת?

 

רגולציה וסיכונים גאופוליטיים.

בחודשים האחרונים החליט המחוקק במדינת ישראל (בעקבות המחאה החברתית או שלא) לבדוק מי מרוויח כסף, כיצד, ולנסות לטפל ב"בעיה" הזו. הרגולטורים החליטו לבטל את דמי הקישוריות בסלולר, להגביל את מרווח השיווק של הדלק, להגביל את הדמי הניהול בפנסיה ובגמל, לבדוק את פעילות הקמעונאים ועוד מספר סקטורים.

לצרכן הישראלי המצב השתפר במעט(לפחות בטווח הקצר), אך למשקיע ולחוסך הישראלי המצב הורע. נניח שכל חוסך בישראל הוא גם צרכן אז עכשיו מחד, דקת שיחה עולה 35 אג' במקום 55 אג' ומאידך, מניות של חברות הסלולר ירדו בכ- 60% בשנה האחרונה ולא מעט משקיעים נחלו אכזבה. אז הציבור הישראלי מפסיד בכיס ימין ומרוויח בכיס שמאל, אך המשקיעים הזרים מבינים שהם לא ירוויחו מכך דבר כיוון שלא יוכלו ליהנות ממחירי סלולר או דמי ניהול זולים יותר בקופות הגמל ופשוט לא חוזרים לשוק ההון הישראלי (הם כמובן יחזרו בסוף, אל תדאגו, אבל על זה נכתוב ביתרון הבא)

 

"סיכונים גאופוליטיים" זו דרך לומר בעדינות רבה "פוחדים שאיראן תתקוף אותנו בנשק גרעיני או לא רגיל אחר". אם הייתי מספר לכם שיש מדינה מקסימה עם כלכלה יציבה בלי בועות או משברים ששמה "לארשי" ושם הבורסה זולה ומכפילי הרווח נמוכים אולי הייתם משתכנעים להשקיע שם אחוז כלשהו מהשקעותיכם אך אם הייתי מוסיף ומספר שיש סיכוי, קטן אך קיים, לתחילת מלחמת גוג ומגוג בלארשי כנראה שהייתם מוותרים על ההשקעה שם. בדיוק כך רואים משקיעים זרים את ישראל.  אנחנו, תושבי לארשי, כמובן מבינים את המציאות יותר טוב כי תמיד משם זה נראה הרבה יותר מפחיד מאשר מכאן. ביננו, אם איראן תפציץ את ישראל הבעיה הכי קטנה של כולנו היא שוק המניות. איש חכם אמר פעם שכל עוד האנשים בריאים מה שהכי מדאיג אותם זה הכסף. בואו נסכים שבמלחמה גרעינית מול איראן הכסף הוא לא זה שידאיג אותנו. כל זה, גם אם נכון, לא עוזר לשוק ההון.

 

והנה תמצית היתרון הנ"ל:

יוון הגיעה לחדלות פירעון וכלום לא קרה, השוק בארה"ב בשיא והכלכלה האמריקאית מראה סימני התאוששות. אירופה הולכת לעידן של התאוששות ותוכניות צמיחה. ישראל, בסופו של דבר תושפע לחיוב כי בישראל מראש כלום לא קרה, לא הורידו דירוג, אין משבר, הכלכלה בסדר, והשוק תקוע כי המשקיעים הזרים ברחו והציבור מכר מה שיכל והשאר מבוהלים מקרבות טילים ארוכי טווח במזרח התיכון.

נשמע שגרוע מזה לא יכול להיות…

אם כך זה הזמן לקנות מניות זולות ולחזור לבורסה כי בפעם האחרונה שכולם חשבו שיותר גרוע מזה כבר לא יכול להיות, השוק בארה"ב (מאמצע אוגוסט 2011) עלה 25%.

 

שיהיה לנו בהצלחה.

עופר אקסלרוד וצוות יתרונות פיננסיים. (נכתב ע"י בוריס ליפשיץ ועופר אקסלרוד)

 

הערות, תגובות, תלונות, שאלות, טענות או תשבחות לכאן – ofer@itronot.co.il


אין לראות בניתוח זה ייעוץ לביצוע פעולות בנייר הערך ו/או החזקה של הנייר ו/או כל נכס פיננסי אחר המוזכר במכתב. הניתוח וכן המידע הנכלל במכתב איננו מהווה בשום צורה תחליף לייעוץ השקעות המותאם לצרכי הלקוח. יתרונות פיננסיים עשויה לפעול אף בניגוד למוזכר במכתב.
השירות-שלנו
היתרונות-שלנו
מה חדש?

סקירות מהמחלקה הכלכלית של יתרונות פיננסיים

  • וירוס הקורונה הסיני

    ללקוחות יתרונות פיננסיים שלום רב, הישמר והיזהר כאשר אתה מעלעל בספר העוסק בנושאי בריאות – אתה עלול למות משגיאת דפוס. – מרק טווין. בכל אתרי החדשות הכלכליים מנסים להשוות בין אירועי הסארס ומגפות אחרות לוירוס הקורונה. מנסיוני, לא ניתן להשוות … להמשיך לקרוא

  • יצירת קשר

    לקביעת פגישת הכרות ללא התחייבות,
    השאירו פרטים ונתקשר:
    שם:
    טלפון:
    מייל: