צרו קשר
09-8843616

סקירה כלכלית 13/08/2015

מלחמת המטבעות: סין נגד העולם

ביום שלישי הבנק המרכזי של סין הודיע על פיחות של המטבע המקומי בכ-2%. השורה התחתונה היא שצעד זה גרר ירידות של כ-5% במדדי המניות המרכזיים של אירופה וירידות של כ-2% בארה"ב. אגרות החוב לעומת זאת, עלו בחדות.

בשנים האחרונות העולם שרוי ב"מלחמת מטבעות". כל מדינה עושה כל שביכולתה על מנת להוריד את ערכו של המטבע המקומי ובכך לסייע ליצואנים להגדיל את הפדיון. (הסבר: יצואן ישראלי שמוכר מוצרים לאירופה לא יכול להשפיע על המחיר הנקוב באירו כי זה שוק תחרותי מאוד. לדוגמה, אותו יצואן מוכר מוצר ב-100 אירו. את המשכורות ושאר ההוצאות הוא משלם בשקלים וכן מודד את הרווח בשקלים ולכן לשער חליפין השפעה מהותית על רווחיותו. המדינה רוצה לעודד את היצואנים ולכן מנסה, ללא הצלחה אם יורשה לי לומר, להעלות את שער החליפין או במילים אחרות להחליש את השקל על מנת שה-100 אירו שלו יהיו שווים כמה שיותר שקלים).

בינתיים, מרבית המדינות עושות זאת על ידי הורדת ריבית. מתוך הנחה כי אם יהפכו את הריבית ללא אטרקטיבית, המשקיעים ימכרו את המטבע המקומי, ויחפשו את המקום שבו הריבית גבוהה יותר. בכך, במקרה שלנו, יחלישו את השקל. בסין כבר הורידו את הריבית מספר פעמים בחודשים האחרונים, אך עכשיו הגיע העת לשימוש "בכלים בלתי קונבנציונאליים" ובסין הכריזו על פיחות יזום של המטבע.

בסין אין שוק מט"ח חופשי בדומה לזה שקיים באירופה, בארה"ב או בישראל. המדינה מחליטה מה יהיה שער החליפין בין היואן לדולר והמסחר החופשי יכול לנוע ברצועה צרה של 2% משער זה. ההכרזה של הבנק המרכזי בסין, מלבד סיוע ליצואנים המקומיים ותמיכה בכלכלה שלא מצליחה להגיע ליעד השאפתני של הממשלה העומד על צמיחה של 7%, היא מעין הכרזת מלחמה. הפחתה של המטבע הסיני באופן כה חד, הכי חד מאז אמצע שנות התשעים, הוא העברת חלק מהבעיה של הצמיחה הסינית למפתן דלתותיהן של שאר מדינות העולם. חיזוק של היצואנים הסינים, באה על חשבון יצואנים אירופאים, אמריקאים ואחרים. לכן, לא מפתיע, כי היצואניות הגדולות בעולם הובילו את הירידות בשווקי ההון במהלך השבוע החולף.

אז מה הלאה?

ובכן, מלחמת מטבעות היא תהליך מתמשך של משיכות חבל. עכשיו יהיה זו התור של אירופה וארה"ב להגיב ואני מניח (וגם שוק אגרות החוב חושב כך) שהרצון של ארה"ב להעלות את הריבית בספטמבר ידחה לפחות במעט. העלאת ריבית בעיתוי זה תחזק את הדולר ותקשה על היצואנים האמריקאים להתחרות בעולם בכלל וכנגד היצואנים הסינים בפרט. על שוק המניות הישראלי אין לכך השפעה מהותית מכיוון שאנו בין כה שחקן פיצפון בזירת הסחר העולמית, אך על תוואי העלאות הריבית העתידיות יש לכך משמעות ואכן אגרות החוב רשמו שבוע חיובי במיוחד.

דלק-כיל-ביבי-דרעי

לפני כחודש כתבתי: "אנו מאמינים שאולי זה אינו קרב חייו, אך בנימין נתניהו יעשה הכל, על מנת להעביר את המתווה, כולל לוליינות פוליטית מכל סוג שהיא." רוצים לוליינות פוליטית? קיבלתם.

אחרי מספר סבבים של משא ומתן, ולפחות שני פיצוצים בשיחות, הגיעו נציגי המדינה וחברות הגז להסכם על מתווה של פיתוח מאגר לוויתן. היום התקיימה מסיבת עיתונאים כך שיש סיכוי שזה סופי. המתווה, למי שלא זוכר, פותר את הקביעה של הממונה על ההגבלים בדבר הסדר כובל. עכשיו, לא מספיק שהגיעו להסכמה עם חברות הגז, צריך לאשר את זה. פה העלילה מסתבכת.

האפשרות ה"פשוטה" היא שאריה דרעי, מתוקף סמכותו כשר הכלכלה, יחתום על צו אשר מתיר את ההסדר (מסלול עוקף ממונה על ההגבלים). דרעי לא מוכן לחתום כי הוא לא רוצה את האחריות על הכתפיים שלו ולכן התנה את החתימה באישור הממשלה וגם רוצה "בונוס קטן". אריה מכלוף דרעי רוצה להיות האביר על הסוס הלבן של מצביעיו – תושבי הפריפריה. לכן דרעי דרש מביבי הקלה במסקנות וועדת "שישינסקי 2" כדי שכימיקלים לישראל לא יפטרו 5000 עובדים בנגב (זה מה שכיל מאיימים לעשות אם המסקנות יתקבלו כלשונן). אז עכשיו, ביבי צריך להקל על כיל בכדי שדרעי יסכים לחתום על מה שנקרא סעיף 52, אחרי שהממשלה תאשר את המתווה, ותוריד את האחריות האישית מדרעי. כל זה לפני הבג"צים, ההתנגדויות, ההפגנות, המהומות והכתבות בהמרקר. בסה"כ פשוט.

ועל הדרך ברכות לכיל. לא נראה לי שהם חשבו שיו"ר ש"ס יעזור להם לשלם פחות מיסים ותמלוגים למדינה, אז אפשר להגיד שהם זכו מן ההפקר.

אהה.. ויש אפשרות מסובכת. דרעי לא יחתום ואז צריך לאשר את המתווה בכנסת. אני יכול לכתוב על זה עוד פסקה אבל תאמינו לי שלממשלה צרה של 61 מנדטים, קשה להעביר החלטה שנויה במחלוקת בכנסת. בייחוד כאשר אפילו בתוך הקואליציה אין הסכמה גורפת.

מניות בפינצטה

  • דלק קבוצה – עולה (נכון למועד כתיבת סקירה זו) כ-5% על רקע סגירת מתווה הגז והסבירות הגבוהה כי יאושר בממשלה בתמיכת אריה דרעי.
  • חברות הסלולר – פרסמו השבוע דוחות כספיים שהצביעו לראשונה מזה מספר רבעונים על בלימה במלחמת המחירים בשוק הסלולר. ה –ARPU המייצג הכנסה ממוצעת מלקוח עלתה מעט בפרטנר ונשארה ללא שינוי בסלקום. כתבתי על זה בעבר ומאז מחיר מניות חברות התקשרות עלה עוד.
  • בזן – פרסמה השבוע דוח מעולה! רווח של מעל 115 מיליון דולר ברבעון. לאחר חיבור לגז טבעי הזורם מתמר, התייעלות ארגונית משמעותית והפעלה מלאה של מתקן הפיצוח החדשני החברה מתחילה לקצור את פירות ההשקעה.

סופ"ש נפלא.

לשירותכם תמיד, בוריס ליפשיץ

boris@itronot.co.il

09-8843616


אין לראות בניתוח זה ייעוץ לביצוע פעולות בנייר הערך ו/או החזקה של הנייר ו/או כל נכס פיננסי אחר המוזכר במכתב. הניתוח וכן המידע הנכלל במכתב איננו מהווה בשום צורה תחליף לייעוץ השקעות המותאם לצרכי הלקוח. יתרונות פיננסיים עשויה לפעול אף בניגוד למוזכר במכתב.
השירות-שלנו
היתרונות-שלנו
מה חדש?

סקירות מהמחלקה הכלכלית של יתרונות פיננסיים

  • וירוס הקורונה הסיני

    ללקוחות יתרונות פיננסיים שלום רב, הישמר והיזהר כאשר אתה מעלעל בספר העוסק בנושאי בריאות – אתה עלול למות משגיאת דפוס. – מרק טווין. בכל אתרי החדשות הכלכליים מנסים להשוות בין אירועי הסארס ומגפות אחרות לוירוס הקורונה. מנסיוני, לא ניתן להשוות … להמשיך לקרוא

  • יצירת קשר

    לקביעת פגישת הכרות ללא התחייבות,
    השאירו פרטים ונתקשר:
    שם:
    טלפון:
    מייל: