צרו קשר
09-8843616

סקירה כלכלית 03/09/2015

עונת הדוחות

בסקירה הקודמת הבטחתי להתייחס לדוחות הכספיים של החברות, ולמרות שהשוק סיפק בשבועיים האחרונים ריגושים ואכזבות אין קץ, עדיין אני בוחר להתייחס לנושא כי אני מאמין בכל ליבי כי הוא חשוב, אולי אפילו החשוב ביותר.

אני סבור כי תפקידנו הראשון והחשוב ביותר הוא ביצוע השקעות, כאלו שיניבו תשואה עודפת על פני זמן. השוק משוכלל מאוד, מהיר, תזזיתי, לעיתים כאוטי, אך דבר אחד נשאר בו תמיד ללא שינוי – מניה היא מניה. מניה איננה פיסת נייר דיגיטלית אשר מחירה ממריא או צונח מתודלק בגחמות הציבור, אלא בעלות על תאגיד. מניה היא שטר בעלות על נכסי החברה ורווחיה. אנו מבצעים "השקעות ערך", השקעות אשר מבוססות על הבנה מעמיקה של שווי החברות שבהם אנו בוחרים להשקיע והמקור החשוב ביותר וכמעט הבלעדי למידע מהימן הוא הדוחות הכספיים של החברות. בדוחות אלו החברות נותנות דין וחשבון לבעלים (לבעלי המניות) אודות המצב העסקי, התחזיות, החובות והנכסים וגם אודות הרווחים או ההפסדים שהפעילות הסבה לבעלי החברה.

מבלי להיכנס לפרטים רבים מידי, בחנו את הדוחות הכספיים של כל החברות שאנו משקיעים במניותיהן או מחזיקים אגרות חוב שלהן. השתתפנו בעשרות שיחות וועידה עם ההנהלות, שוחחנו עם סמנכ"לי הכספים במקרים שבהן נדרשו הבהרות ובחנו כל אחת ואחת מההשקעות שלנו בתיק. אנו חושבים כי תיק ההשקעות הנוכחי שלנו הוא התיק הטוב ביותר הן בפוטנציאל העתידי, הן ביחס הסיכוי-סיכון והן בהתאמה לאירועי ההווה.

להלן התייחסות לחלק מהחברות:

  • כלכלית ירושלים – החשיפה של החברה לפעילות ברוסיה היא זניחה לאחר שמרבית ההשקעה בחברת מירלנד, הזרוע ברוסיה נמחקה. החברה נסחרת בכמחצית מההון העצמי אשר מורכב בעיקר מנכסים סולידיים מאוד בישראל, גרמניה, קנדה, צרפת ושוויץ. אנו רואים פוטנציאל רב מאוד בחברה אולי הגדול ביותר מבין כל חברות הנדל"ן הישראליות.
  • אינטרנט זהב – בזק פרסמה דוחות מצוינים והכריזה על דיבידנד ענק בסך 933 מיליון שקלים. חלק גדול מהכספים עומד להגיע לביקום ובכך להקטין את החוב של הקבוצה. גם ביקום הכריזה על דיבידנד של כ 22 מיליון שקלים. בקצב הזה תשואת הדיבידנד לבעלי המניות של אינטרנט זהב תעמוד על כ- 5.4% לשנה, זאת מלבד העובדה כי החברה נסחרת בדיסקאונט תלת ספרתי.
  • כלל עסקי ביטוח – כלל דיווחה על עליה של 247% ברווח הנקי לרבעון השני. היום פורסם כי הראל לוקר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, מארגן קבוצת משקיעים על מנת לרכוש את כלל. החברה קיבלה מספר רב של הצעות כולן במחיר העולה על שווי ההון העצמי, כ-30% מעל המחיר בבורסה.
  • פוקס – דיווחה על הכנסות שיא וצמיחה משמעותית ברווח הגולמי והתפעולי. אלו פרמטרים חשובים מאוד לחברה קמעונאית. משיחה עם מנכ"ל החברה נראה שהמגמה הטובה בפעילות העסקית תימשך והחברה מציבה יעדים אגרסיביים מאוד לשנים הקרובות.

לסיכום, אני מאמין שאנו מחזיקים סל מעולה של השקעות ערך אשר ערכן עולה על שווין בבורסה. אין השקעות ללא סיכון, אך אנו מכירים לעומק את הסיכונים בהשקעות שאנו מבצעים. יחד עם זאת, אנו עוקבים בדריכות אחר המתרחש בשווקים ונפעל בצורה מהירה, תוך גמישות מקסימאלית אם האירועים יחייבו אותנו.

מאקרו בישראל

דבר טוב אחד יצא מהתנודתיות של השבועיים האחרונים בשוק. הדולר והאירו עלו בכ-6%, מה שמוריד הרבה מאוד לחץ מהיצואנים, שבמקום שער אירו של 4.11 לפני כחודש, נושמים לרווחה היום כאשר השער הוא 4.4 שקל לאירו.

קרנית פלוג הותירה את הריבית ללא שינוי, ויתכן כי היחלשות השקל קונה לה עוד מספר חודשים. בד בבד, נגיד הבנק המרכזי האירופאי הוריד את תחזית הצמיחה לגוש האירו מ-1.9% ל-1.7% והגדיל את ההרחבה הכמותית בגוש. אצלנו, אין הרחבה כמותית כרגע, אך נראה כי שר האוצר מתכנן הקלה מסוג אחר: הורדה של 1.5% במס החברות והורדה של 1% במע"מ. צעדים אלו עתידים לתמוך בכלכלה וכמובן שהורדת מס חברות אלו חדשות טובות לשוק ההון המקומי. בינתיים הדבר היחיד שממשיך לדחוף את המשק קדימה זו הצריכה הפרטית. מנתונים מעודכנים של הלמ"ס, הרכישות בכרטיסי אשראי המשיכו לעלות בקצב של 4.9% מה שאומר שהצריכה הפרטית ממשיכה לתמוך בצמיחה.

סופ"ש נפלא.

לשירותכם תמיד, בוריס ליפשיץ

boris@itronot.co.il

09-8843616


אין לראות בניתוח זה ייעוץ לביצוע פעולות בנייר הערך ו/או החזקה של הנייר ו/או כל נכס פיננסי אחר המוזכר במכתב. הניתוח וכן המידע הנכלל במכתב איננו מהווה בשום צורה תחליף לייעוץ השקעות המותאם לצרכי הלקוח. יתרונות פיננסיים עשויה לפעול אף בניגוד למוזכר במכתב.
השירות-שלנו
היתרונות-שלנו
מה חדש?

סקירות מהמחלקה הכלכלית של יתרונות פיננסיים

  • וירוס הקורונה הסיני

    ללקוחות יתרונות פיננסיים שלום רב, הישמר והיזהר כאשר אתה מעלעל בספר העוסק בנושאי בריאות – אתה עלול למות משגיאת דפוס. – מרק טווין. בכל אתרי החדשות הכלכליים מנסים להשוות בין אירועי הסארס ומגפות אחרות לוירוס הקורונה. מנסיוני, לא ניתן להשוות … להמשיך לקרוא

  • יצירת קשר

    לקביעת פגישת הכרות ללא התחייבות,
    השאירו פרטים ונתקשר:
    שם:
    טלפון:
    מייל: